[vc_row][vc_column][vc_column_text]Benvolguts/des,

entre el 27 de novembre de 2016 i la mateixa data del 2017, l’Escola Pia celebrarà, a nivell mundial, l’Any Jubilar Calassanci, aprovat pel papa Francesc a petició de l’Orde. Al llarg d’aquest any, en cadascun dels 36 països on desenvolupem la nostra missió educativa, es realitzaran actes commemoratius dels 400 anys del naixement primer de la Congregació i després de l’Orde escolapi i els 250 anys de canonització de Josep Calassanç.

Com tots sabeu, Calassanç va obrir les portes de la primera escola en una sala de la parròquia de Santa Dorotea, al barri del Trastévere, el Raval de Roma, l’any 1597, onomàstica que ja vàrem celebrar el curs 1996-1997, tot recordant la fundació de la primera escola popular d’Europa. Un cop fundada l’escola, va iniciar el projecte de crear un Orde religiós que tingués com a missió específica l’educació dels infants. I així fou com, 20 anys després d’iniciar les classes a Santa Dorotea, concretament el 6 de març de 1617, el papa Pau V aprovava, primerament la creació d’una Congregació, que quatre anys després esdevindria l’Orde de l’Escola Pia. El 25 de març de 1617, doncs, els primers escolapis, amb Calassanç al capdavant, feien el compromís de dedicar la vida a l’educació. D’aquesta manera l’educació deixava de ser una activitat més, en l’àmbit de l’acció local, i passava a ser reconeguda com a missió universal de l’Església, que es descobria cridada, a través de l’obra de Calassanç i dels primers escolapis, a transformar la societat des de l’educació de la infància. Es fundava una congregació, i poc després un orde; el darrer en la història de l’església, però s’iniciava una missió universal. El pioner de tot aquest procés, Josep de Calassanç, era reconegut l’any 1767 i canonitzat, fet pel qual anomenem ‘sant’ el nostre fundador des del 16 de juliol de fa 250 anys; i a meitat del segle XX, l’any 1948, era declarat, el 27 de novembre, patró de l’escola popular cristiana, data en la que celebrem el patrocini de sant Josep de Calassanç als col·legis de casa nostra.

Al llarg d’aquest Any Jubilar Calassanci es realitzaran, com dèiem, diverses activitats arreu del món. Les celebracions s’iniciaran a Roma el proper 27 de novembre, amb una Eucaristia presidida pel cardenal brasiler Joao Braz, responsable del vaticà dels Ordes religiosos, i es clourà un any després, potser amb la presència del papa Francesc a sant Pantalelo, seu central de l’Escola Pia mundial. Us fem a mans l’agenda d’activitats que realitzarem a Catalunya, per les quals us convidem, ja des d’ara, a reservar-vos la data per poder-hi participar.

L’Equip de Govern de l’Escola Pia de Catalunya