TROBADA DE FAMÍLIES: L’Escola Pia a la frontera

l'escola pia a la frontera

Data: divendres 29 de març a les 15.15 h.

Destinataris: tota la comunitat educativa.

Inscripció: divendres 29 de març a les 15.15 h

El proper divendres 29 de març, a les 15.15 h, tindrà lloc la xerrada “Experiència de vida: Mexicali i Tijuana, l’Escola Pia a la frontera”, a càrrec d’en Dani Velázquez, educador comunitari i escolapi mexicà. Ens parlarà de la vulnerabilitat i el risc d’exclusió en què viuen nens, joves i dones a l’ombra del famós mur de Trump i en la frontera més transitada del món, la que separa Mèxic d’Estats Units.

La desestructuració familiar i social, l’explotació laboral, la violència, el narcotràfic o els moviments migratoris clandestins són part de la seva realitat diària, com també ho són espais i projectes culturals i educatius que els ofereixen alternatives i oportunitats.

Des de fa dècades, escolapis mexicans i catalans treballen a Mexicali i Tijuana –dues ciutats de frontera-, guiats per la idea que “només la pròpia comunitat pot ser transformadora de la seva realitat”. Les ‘Escuelitas de tareas’, espais voluntaris d’educació no formal i comunitària, són un exemple d’aquesta feina. Avui, més de 300 infants entre 6 i 12 anys, i els seus 160 mestres, d’entre 13 i 17 anys, fan real i viu aquest projecte. Des de l’Escola Pia Balmes, i a través de la Beca Mexicali, els hi donem suport. En aquesta xerrada també coneixerem més de prop aquests projectes i els valors que els alimenten.

En Dani Velázquez és responsable d’aquests, com a gerent de l’Associació Educación Solidaria en las Californias, així com dels projectes d’Educació no formal de l’Escola Pia a nivell mundial i viceassistent de la Viceprovíncia de l’Escola Pia de la Baixa Califòrnia.

Coeducar és prevenir la violència de gènere

Data: divendres 22 de febrer a les 15.30 h.

Destinataris: tota la comunitat educativa.

Inscripció: divendres 22 de febrer a les 15.30 h

Tothom parla de la violència de gènere… però què és ben bé? Com es manifesta? Què podem fer des de casa per educar els infants perquè construeixin relacions afectives lliures de violència masclista? En aquest taller reflexionarem sobre les diverses violències masclistes que ens envolten a diversos nivells i com són presents a la nostra societat.

Les violències de gènere són diverses i es donen en nivells que van des del més simbòlic al més físic. Es manifesten en múltiples espais de la vida des del carrer a la parella, des de la feina a la televisió. Una de les principals causes de les violències de gènere es troba en les construccions socials del gènere, és a dir, en com nenes i nens construeixen les seves identitats de forma diferenciada, reforçant uns aspectes i obviant-ne d’altres.

Obrim aquest espai per reflexionar sobre els vincles entre la prevenció d’aquestes violències masclistes i un acompanyament dels infants lliure de sexisme, masclisme i homofòbia. Compartirem estratègies analitzant diferents elements que les famílies tenim a l’abast com ara pel·lícules, contes, cançons o joguines. Aquesta anàlisi es farà des d’una perspectiva de gènere que ens permetrà tenir una mirada atenta a la diversitat i generar relacions de respecte i empatia.

Qui som?

Som una cooperativa que treballa per a la incorporació d’una perspectiva de gènere i feminista a l’educació per construir col·lectivament una societat lliure de violències, atenta a la diversitat i que situï la cura i el benestar de les persones al centre.
Partim de la convicció del poder transformador de l’educació i per tant, posem el focus en la seva funció socialitzadora i en la seva vessant comunitària. D’aquesta manera, els agents educatius són els protagonistes de les nostres intervencions com a persones adultes que acompanyen les criatures en la descoberta del món i de si mateixes.

Què fem?

Fem arribar la mirada coeducativa als diferents agents educatius per aconseguir una transformació educativa amb perspectiva de gènere. Treballem per aconseguir un canvi global a partir de la revisió de les creences i les pràctiques quotidianes. Per aconseguir-ho:
Realitzem tasques de formació i sensibilització amb diversos col·lectius: professorat, famílies, alumnat, personal d’educació en el lleure i personal tècnic.
Oferim serveis d’assessorament i consultoria a entitats, administracions públiques i particulars.
Duem a terme diverses recerques per conèixer i redescobrir les diferents formes de sexisme que s’actualitzen cada dia.

Com fomentar el gust per la lectura en els nostres fills i filles?

Data: dijous 17 de gener a les 17.15 h.

Destinataris: famílies d’Infantil i Primària.

Els nens i nenes de les famílies que assisteixen a la xerrada es poden quedar a acollida. Cal avisar al tutor/a.

Inscripció: dijous 17 de gener a les 17.15 h

Roser Ros i Vilanova és pedagoga, narradora i escriptora. Presidenta de Tantàgora, directora literària del FLIC festival i professora de la Universitat Ramon Llull (URL). Ha treballat a diverses escoles, ha format diferents generacions de mestres en formats com les escoles d’estiu i els cursos d’hivern organitzats per diverses instàncies en el vessant de la llengua i la literatura, especialment en l’anomenada mediació literària i narració de contes. Ha estat cofundadora i codirectora de la revista Infància que edita Rosa Sensat, associació de la qual ha format part durant molts anys. Gran coneixedora de la literatura de tradició oral, ha publicat nombroses versions de rondalles així com contes de la seva creació, tant per a públic molt menut com per a lectors de 10 o més anys. Ha creat diversos espectacles de contes per a tota mena de públics, i s’ha fet acompanyar de música i dansa; ha creat també espectacles de poesia, un gènere que cultiva amb assiduïtat i que ha pogut publicar en dos poemaris. Ha escrit múltiples articles i dictat xerrades i conferències sobre el fet literari i la infància. Ha iniciat tertúlies literàries, una associació de narradors i la revista digital Tantágora. És membre del Grup d’Etnopoètica de l’Institut d’Estudis Catalans.

Com millorar el comportament del meu fill/a?

Data: dimarts 11 de desembre a les 17.15 h.

Destinataris: famílies d’InfantilPrimària.

Els nens i nenes de les famílies que assisteixen a la xerrada es poden quedar a acollida. Cal avisar al tutor/a.

Inscripció: dimarts 11 de desembre a les 17.15 h

Carolina Núñez, psicòloga infantil, juvenil i d’adults. Col·labora activament en diferents centres i institucions educatives amb una llarga experiència professional. Màster en psicologia Clínica i de la Salut, postgrau en TDAH i trastorns de conducta i d’aprenentatge, com també de detecció precoç de dificultats. Ha estat professora associada de la Universitat Autònoma de Barcelona al departament de psicologia bàsica i evolutiva, i ha realitzat tallers per a famílies i adolescents.

Com prevenir problemes visuals en el desenvolupament infantil?

Data: dijous 22 de novembre a les 17.15 h.

Destinataris: famílies d’Infantil i Cicle inicial.

Els nens i nenes de les famílies que assisteixen a la xerrada es poden quedar a ludoteca. Cal avisar al tutor/a.

Inscripció: dijous 22 de novembre a les 17.15 h

Elisa Aribau, optometrista comportamental, especialista en teràpia visual i lateralitat creuada. Directora del centre Elisa Aribau a Barcelona i Igualada i coautora, entre altres, del llibre: “Desarrollo neurofuncional del niño y sus transtornos. Visión, aprendizaje y otras funciones cognitivas”.

Assessora el claustre d’Escola Pia Balmes en l’elaboració d’un programa de detecció i prevenció de problemes visuals a l’aula, que consisteix a impartir formació al professorat, proposar i supervisar exercicis preventius i fer una avaluació inicial i final dels nens amb possibles dificultats per estudiar si l’aplicació del programa disminueix els problemes.