Molt més que les "notes". Què hi ha al darrere dels informes d'avaluació?
Educació Primària
Un cop finalitzat aquest primer tram del curs, us fem arribar els informes d'avaluació dels vostres fills i filles. Aquests documents han estat elaborats amb molta cura per part dels tutors, tutores i mestres especialistes, després d'un procés de reflexió compartida en les sessions d'avaluació, amb l'objectiu principal d'ajudar cada infant a continuar avançant.
Aquesta valoració té com a objectiu compartir amb vosaltres l'evolució pedagògica i personal de l'alumne/a. Creiem fermament que la comunicació fluida entre escola i família és la base per acompanyar l'èxit educatiu dels infants.


Per facilitar-vos la lectura, l'informe s'organitza en els diversos apartats:
Adaptació al nou curs: Informació sobre l'actitud general a l'aula i la relació amb els companys/es i els adults (adaptació al grup classe).
Valoració per matèries: Seguiment competencial de cada àrea del currículum, per tal que pugueu conèixer el nivell dels vostres fills i filles a l'aula. Si comprenen, recorden…els continguts treballats.
Valoració general del tutor/a: Una visió global del moment en què es troba l'infant.
Finalment l'Informe de l'Espai de Migdia: Valoració de l'actitud, bons hàbits i convivència durant l'estona del menjador i el pati, espais clau per a la socialització.
Aquest informe és el punt de partida per a les entrevistes que farem durant el segon trimestre. En aquestes trobades, podrem concretar plegats, accions per millorar l'evolució dels vostres fills i filles i continuar treballant en una mateixa direcció.
ESO i BATXILLERAT
La importància del procés d’avaluació i la comunicació amb l’alumnat i les famílies
Abans de fer arribar les qualificacions formals a les famílies, l'escola dona una importància especial a la conversa prèvia amb cada alumne. Cada trimestre es realitza una entrevista individual entre l’alumne i el seu tutor o tutora, un espai de diàleg que permet comentar els resultats de l’avaluació i revisar com ha anat el trimestre en el seu conjunt.
Aquesta conversa afavoreix una retroalimentació significativa. L’alumne pot identificar i expressar els seus punts forts, les dificultats trobades i possibles propostes de millora, alhora que rep orientacions i suggeriments per part de la tutoria. D’aquesta manera, l’alumne esdevé protagonista del seu propi aprenentatge i pot explicar en primera persona a casa com ha anat l’avaluació abans de rebre el butlletí formal. Així, s’evita que la comunicació amb la família es redueixi a un document fred i es promou una visió més completa i compartida del procés educatiu.


Cal tenir en compte que darrere de cada butlletí de notes hi ha un important treball de reflexió i coordinació docent. Abans de la publicació de les qualificacions, l’equip docent es reuneix en sessions d’avaluació on s’analitza de manera conjunta l’evolució i la situació de cada alumne, dedicant habitualment uns minuts a cada cas. Aquestes sessions permeten arribar a acords, detectar necessitats i proposar accions de millora personalitzades.
El butlletí trimestral té un valor especial, ja que ofereix una oportunitat real de corregir i millorar durant el curs. A diferència de l’informe final, l’avaluació trimestral serveix com a eina de seguiment i orientació. En aquest sentit, també és rellevant la preavaluació a l’inici de curs, que permet detectar situacions concretes i actuar amb temps per afavorir l’èxit educatiu.
Quan un alumne presenta dificultats en alguna matèria, el butlletí no es limita a reflectir el resultat, sinó que inclou propostes específiques de millora. D’aquesta manera, les famílies poden saber quines accions o activitats es recomana dur a terme, fins i tot durant els períodes de vacances. Aquests comentaris i orientacions ja han estat treballats prèviament amb l’alumne en la reunió individual amb el tutor o tutora.
Finalment, l’autoavaluació també té un paper clau, especialment en el treball de projectes interdisciplinaris, als quals l’alumnat dedica quatre hores setmanals. En aquests projectes, els alumnes no només reben la valoració del professorat, sinó que també reflexionen sobre el seu propi treball, tant pel que fa a la participació en equip com a l’assoliment dels objectius. Aquesta autoavaluació es posa per escrit, es comenta amb el docent i s’hi adjunta el feedback corresponent.
El document d’autoavaluació es fa arribar també a les famílies, que poden afegir-hi el seu comentari sobre la implicació, l’esforç i l’actitud de l’alumne. D’aquesta manera, es reforça la corresponsabilitat entre escola, alumne i família en el procés educatiu.


