El proper 28 de març celebrem la 13a edició dels VESPRES de RECERCA.

QUÈ SÓN ELS VESPRES DE RECERCA?
Amb aquest projecte volem fer un reconeixement públic a l’esforç i la bona feina que fan el nostre alumnat de Batxillerat amb els Treballs de Recerca.

El Treball de Recerca és un treball d’investigació que està específicament dissenyat perquè l’alumnat apliqui les seves capacitats de recerca i els coneixements i metodologies adquirides durant els 15 anys de la seva vida escolar.

Amb l’objectiu de premiar l’excel·lència, als VESPRES DE RECERCA gaudim de l’exposició oral per part d’alguns de l’alumnat que han fet un treball d’excel·lent i que voluntàriament volen assumir el repte i participar.

Ens plau compartir que ahir vespre vam celebrar la 12a edició dels VESPRES de RECERCA.

Volem agrair a totes les noies i nois participants, la bona feina que van fer exposant durant 5’ i sense cap suport el seu Treball de Recerca.

Gràcies a l’AFA per la seva col·laboració, gràcies al PFI de cuina, gràcies al jurat d’aquesta edició i a tot l’alumnat , docents, famílies i amics que van omplir la sala d’actes.

⚫️ 1r Premi: Sofia Aymar Torné
“Els efectes psicològics de la fama”
Tutora: Laura Bort

⚫️ 2n Premi: Albert Puig Bonjoch
“Els ulls de la guerra”
Tutora: Esther Mauri

⚫️ 3r Premi: Pau Alegre Mensa
“Els colors de Sant Joan de Déu”
Tutora: Remei Fusté

⚫️ Premi del Públic: Pau Alegre Mensa

QUÈ SÓN ELS VESPRES DE RECERCA?
Amb aquest projecte volem fer un reconeixement públic a l’esforç i la bona feina que fan el nostre alumnat de Batxillerat amb els Treballs de Recerca.

El Treball de Recerca és un treball d’investigació que està específicament dissenyat perquè l’alumnat apliqui les seves capacitats de recerca i els coneixements i metodologies adquirides durant els 15 anys de la seva vida escolar.

Amb l’objectiu de premiar l’excel·lència, als VESPRES DE RECERCA gaudim de l’exposició oral per part d’alguns de l’alumnat que han fet un treball d’excel·lent i que voluntàriament volen assumir el repte i participar.


"Una glopada d’aire fresc"

DAVID GALLEMÍ - DIRECTOR

Enguany celebrem la 13 edició dels Vespres de Recerca, organitzat per l’AFA i l’escola.

El treball de recerca és un conjunt d'activitats estructurades i orientades a la investigació que realitza tot l'alumnat de batxillerat amb l'orientació i seguiment del professorat, per tal de consolidar la competència en recerca.

Aquest acte permet a diferents alumnes de 2n de batxillerat exposar en 5’ minuts el seu treball. Un treball d’interès personal que els ha permès aprofundir i desenvolupar les habilitats de recerca, anàlisi i presentació.

Cada curs quedo gratament sorprès de la temàtica dels treballs. Aquí teniu alguns exemples d’aquesta edició:

  • El poder dels telòmers en l'envelliment.
  • Implants coclears.
  • El problema de l'habitatge a BCN.
  • La importancia de hacerse la cama todas las mañanas.
  • L'experiència del part a l'hospital.
  • Anàlisi i propostes de millora de la xarxa d'autobusos de Barcelona.
  • L'ètica de la vida.
  • El cervell compra abans que ho fem nosaltres.
  • Fem fora la por!

Hi ha molts moments en una escola que es viuen experiències o situacions que resulten revitalitzants, com si es tractés d'“una glopada d'aire fresc”, i aquest acte és un d’aquells moments. En el decurs de l’acte vas vivint i escoltant cadascuna de les exposicions, cada alumne/a aporta novetat, reflexió o propostes de millora envers el seu àmbit, i ens fan sentir molt orgullosos de la feina que han fet.

Desitjo que tot l’alumnat de batxillerat hagi gaudit de la recerca, des de la motivació, l’interès i la il·lusió; amb la concentració, l’esforç, la paciència i la dedicació necessària que els hagi permès aprofundir amb l’objectiu proposat.

Possiblement, no tots i totes han donat amb la tecla, però ben segur que el treball de recerca ha estat per a cadascú, una experiència valuosa, font d’aprenentatge i de creixement personal. Panificar el procés, fer la recerca d’informació, dissenyar la part experimental, resoldre problemes, analitzar els resultats obtinguts i extreure’n conclusions, i finalment fer la redacció del treball, implica mesos de feina, de col·laboració entre l’alumnat i el seu tutor/a i també amb persones/entitats/empreses especialistes amb la investigació escollida.

Enhorabona a totes les investigadores i investigadores que ens mostren el resultat de la seva recerca. Un agraïment especial als tutors i tutores (professorat) pel seu acompanyament. Al jurat, gràcies per la seva presència i per compartir amb nosaltres aquesta gran festa. I no ens oblidem de les famílies, que sempre hi són. Gràcies!

Programa

19:00
Presentació de l’acte a càrrec de Lourdes Guxens, directora acadèmica de Secundària i Batxillerat.

Presentació dels membres del jurat i de la padrina de la promoció, Sofia Aymar Torné (guanyadora de la 12a edició).

19:15
Exposicions de l'alumnat.

20:45
Piscolabis preparat per l'alumnat del PFI de cuina de l’escola  i deliberació del jurat.

21:15
Lliurament de premis.

21:30
Cloenda de l’acte a càrrec de David Gallemí, director gerent de l'Escola.

Jurat

Sofia Aymar guanyadora de la 12a edició.

Jordi Balart, Alba Tovar, Jordi Balart, Mariona Balmes, Mar Aguiló i Anne-Laure Lefebvre , membres de l’AFA.

Rosa Maria Vicente-Ruiz i Damian Vílchez, docents de l’Escola Pia Balmes.

Eva Corominas, secretaria acadèmica i representant el personal d’administració

xxxxxx ,  representant de l'alumnat de 1r de Batxillerat.

Mireia Fabregat, membre de l'equip de govern de l'Escola Pia Catalunya.








“L’experiència del part a l’hospital: què troben a faltar les mares durant el part”

“Hi ha una falta d’informació molt gran pel que fa als drets i opcions que tenen les dones durant el seu part a l’hospital. Però, què pot fer una alumna, o futura llevadora, com jo, per intentar canviar-ho? Doncs, en aquest cas, donar visibilitat a través d’un compte d’Instagram a les mancances que troben les dones el dia del seu part i les possibilitats que ofereixen els hospitals, amb l’objectiu de millorar l’experiència de mares i embarassades.”

Martina Salinas Picó

Tutora: Anna Gargallo

“La construcció d’un braç robòtic: en la recerca del 100% d’efectivitat”

Pot un braç robòtic assolir el 100% d'efectivitat en un tir a cistella? Aquest treball de recerca combina enginyeria, física i programació per construir un autòmat capaç de simular tirs parabòlics amb precisió. Un repte tecnològic que posa a prova la capacitat de la robòtica per igualar, o fins i tot superar, la precisió humana en l'esport. És només un prototip... o el naixement d’un nou jugador imparable?

Oleguer Comellas Travesset

Tutor: Carles Fornas

“Un restaurant per a tothom!”

“Tots els celíacs hem viscut moments que ens han fet sentir aïllats a l’hora de seure a taula en un restaurant, o quan hem volgut entrar en una cafeteria per comprar alguna cosa per berenar.  És per això que se'm va acudir que, si volia aconseguir que les persones que patim aquesta intolerància tinguéssim un espai on tot fos apte per a nosaltres, hauria de crear el meu restaurant. Un restaurant lliure de totes les al·lèrgies o intoleràncies possibles on una amanida no fos la solució quan no saben què oferir-te. I no només això, el seu disseny seria el d’un espai habilitat per a persones que pateixen discapacitats, siguin sensorials o motrius… En definitiva, un restaurant per a tothom!”

Bruno Giménez Pérez

Tutora: Clara Salvadó

“El poder dels telòmers en l’envelliment: com la dieta i l'estil de vida marquen la diferència”

"Els telòmers són com les puntes de plàstic dels cordons de les sabates: quan es desgasten, el cromosoma queda desprotegit, la cèl·lula deixa de dividir-se i comença el procés d’envelliment. La bona notícia? Podem influir en la velocitat amb què això passa, ja que el ritme de l’envelliment és el resultat de la interacció entre els gens, l’entorn i els hàbits."

Clara Borruel Latorre

Tutora: Sara Muñoz

"oasys"

“Ja hi ha marques que expressen una emoció i un estil de vida. Oasys no es queda enrere, ja que a part d'impulsar una emoció, la tranquil·litat, i una idea, la de ser únic, també parla d’un estil de vida, que és el d’actuar per complir les promeses que tots tenim per a nosaltres mateixos.”

Ricard Artigas Ortega

Tutora: Esther Mauri

“Anàlisi i propostes de millora de la xarxa d’autobusos de Barcelona”

“El transport públic urbà és molt important per a la mobilitat dins de les ciutats. Per començar, el transport públic contamina menys que el vehicle privat, convertint-se en l'alternativa més ecològica per desplaçar-se. Però, per aconseguir tenir una ciutat més sostenible s’ha de tenir una xarxa de transport públic de qualitat amb un bon plantejament, ja que, com millor i atractiva sigui la xarxa, més persones l’usaran. En aquest treball parlaré dels autobusos, el transport públic urbà líder en l’àmbit terrestre, i estudiaré com funcionen i com es poden millorar a la ciutat de Barcelona.”

Marc Tolsa Cristòfol

Tutor: Quim Gratacòs

“El problema de l’habitatge a Barcelona”

“Com és possible que una ciutat tan important com bé és Barcelona tingui una gran mancança en el sector de l’habitatge? Amb una creixent demanda i una oferta insuficient derivades en preus insostenibles a l’abast de pocs, Barcelona s'enfronta a una gran problemàtica que afecta directament els residents, i les ajudes que havien de venir des de les administracions no han arribat.”

Marc Gual Batet

Tutor: Quim Graupera

"Anàlisi del salt vertical en l’handbol: aspectes biomecànics, neuromusculars, antropomòrfics”

Arnau Lázaro Nicolau

"Saltar és una acció que faig centenars de cops en entrenaments i partits, però entendre’n la biomecànica ha suposat un canvi qualitatiu en el meu desenvolupament esportiu. L’anàlisi del salt vertical en l’handbol és una immersió en els factors que el condicionen, des de la força muscular fins a la tècnica i la prevenció de lesions. Amb aquest treball, he volgut aplicar la metodologia científica a l’esport, explorar el rendiment humà i, sobretot, demostrar com el coneixement pot millorar la pràctica i l’eficàcia en el joc."

Tutora: Helena Martínez

“Biluv”

Bruno Claramunt Villora

“Represent, Stüssy o Nude Project són marques pioneres en aquest sector que m’han inspirat en la creació d’una col·lecció de samarretes. L’estudi dels seus orígens m'ha servit de molt; sobretot, per animar-me i persistir en el meu procés. Així neix Biluv,  una marca amb un nom atractiu i original;  fàcil de llegir i de pronunciar; captivador i prometedor per a una possible marca de roba.”

Tutora: Susana Oliveros

"L’ètica de la vida: El CEA de la Vall d’Hebron"

Alba Fernández Serra

“Ara bé… he conclòs el treball de veritat? He descobert un munt sobre bioètica, però, precisament, he descobert que aquesta no dona respostes precises i universals, tret de poques excepcions. Mai podem oblidar, però, que som éssers vius els objectes d’estudi. És molt fàcil parlar sobre bioètica, però el que hi ha sobre la taula és una persona, un igual a nosaltres que es troba en el que probablement és el moment més complex de la seva extensa o curta vida.”

Tutora: Anna Gargallo

“La manca d’instal·lacions esportives a Gràcia: L’impacte sobre els clubs de bàsquet”

“La inacció de l’Ajuntament de Barcelona en relació amb les necessitats d’infraestructures esportives al districte de Gràcia ha estat una font de frustració per als clubs i ciutadans. Tot i les peticions reiterades per part de les entitats esportives de la Vila, no s’han implementat projectes significatius per construir o millorar instal·lacions al districte en els darrers anys. Aquesta situació reflecteix una manca de prioritats polítiques i una absència d’inversions específiques en l’àmbit esportiu.”

Àlex Muñoz

Tutora: Remei Fusté

“Trencant la cotilla: Dolor Aleu i la lluita per l’emancipació femenina”

“La història de la Medicina i els drets socials ha estat marcada per figures pioneres que han trencat barreres establertes durant segles. En aquest treball, he investigat la vida de Dolors Aleu Riera, la primera dona que va obtenir la llicenciatura de Medicina a Espanya. Quan era més petita, no havia sentit gaire el nom de Dolors Aleu, i jo tampoc m’havia interessat gaire a preguntar. Però tot va canviar quan vaig descobrir que no només era una pionera en la Medicina i el feminisme, sinó que també és una avantpassada meva.”

Helena Galan

Tutora: Lourdes Guxens

“La quiet ambition en la generació Z i el seu impacte en les empreses”

“Actualment, vivim en un entorn marcat per canvis socials, econòmics i culturals. En aquest context, les noves generacions s’estan començant a replantejar els valors tradicionals en relació amb la vida laboral i personal. Els joves de la generació Z que ara tenen entre 18 i 28 anys sembla que tinguin unes prioritats i interessos professionals diferents de les generacions anteriors. Aquest fet ha obert el debat sobre les seves actituds davant la feina, molts cops associades a una falta d’ambició, compromís i ganes de treballar. “

Daniela Matas Gallardo

Tutora: Anna Gargallo

“Sinestèsia: quan els sentits s’enreden”

Nina Garcia Marín

“Quan escolteu música amb quins sentits ho feu? La majoria de gent davant aquesta pregunta respondria, potser amb confusió, que amb l’oïda; amb quin altre sentit, sinó? Malauradament pels que pensen que la resposta és tan senzilla, hi ha un grup de persones que qüestionarien si de veritat ho és. Aquestes persones poden veure el color de les harmonies, tastar el sabor de les notes i, fins i tot, sentir el tacte de la música. Dit d’una altra manera: tenen sinestèsia.”

Tutor: Pau Baya

COM EXPLICO EL TREBALL DE RECERCA EN 5 MINUTS?

Io Valls ens fa una sèrie de vídeos per recomanar al nostre alumnat com preparar la seva presentació oral del treball de recerca.

Què farem en tots aquests vídeos?

Com m'organitzo la meva presentació?

Com estructuro el cos del discurs?

Com començo i acabo el discurs oral?

Posició corporal i gestualitat

La mirada a la càmera durant la presentació

I final, què hem fet i aconseguit?

Orientacions per a la preparació

bookmark