Trobada de Famílies
XERRADES DEL CURS 2021-22
TRASTORNS DE LA CONDUCTA ALIMENTÀRIA EN ADOLESCENTS: COM DETECTAR-LOS A TEMPS? COM PREVENIR-LOS?
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Fundació Vidal Barraquer
Xerrada presencial per donar eines per detectar i prevenir trastorns de la conducta alimentària
Els trastorns de conducta alimentaria cada vegada són més prevalents entre els adolescents i preadolescents. La xerrada pretén aportar coneixement a les famílies sobre què són els trastorns de conducta alimentària i oferir eines per prevenir-los i detectar-los a temps.
L’impacte de la pandèmia, les xarxes socials i els mitjans de comunicació en les conductes alimentàries seran temes centrals, igual que la influència de la família en la regulació emocional i els hàbits d’alimentació dels nens i adolescents.
TALLER DE PRIMERS AUXILIS I DEA
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Infermer especialista en Infermeria del treball
Instructor en SVB i DEA del CCR (Consell Català de Ressuscitació)
Les malalties cardiovasculars són la primera causa de mort en el món occidental i, d'entre aquestes destaca la mort sobtada cardíaca. L'evidència científica ha establert que les possibilitats de sobreviure a una aturada cardíaca depenen d'un reconeixement precoç d'aquesta situació, una activació i resposta precoç dels sistemes d'emergències.
Tots podem ser testimonis d'una aturada cardíaca!
- Saps reconèixer una aturada cardíaca?
- Saps realitzar una reanimació cardiopulmonar?
- Saps què és un DEA, quan i com s'utilitza?
- Saps actuar davant d´un ennuegament?
És per això que ofermim un Taller teoricopràctic de Suport Vital Bàsic i DEA (2h) on l´objectiu principal serà dotar dels coneixements suficients per detectar una aturada càrdio-respiratòria i posar en pràctica les tècniques de reanimació càrdiorespiratòria (RCP) i d’utilització de la DEA.
Objectius:
- Avaluar a la víctima inconscient i activar el Sistema d'Emergències Mèdiques
- Reconèixer una aturada cardíaca
- Realitzar compressions toràciques de gran qualitat i utilitzar correctament un DEA
- Col·locar en posició lateral de seguretat (PLS) al pacient inconscient que respira
- Actuar en cas d'ennuegament
ANSIETAT I HIPERPATERNITAT
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Els trastorns d’ANSIETAT són, segons l’OMS els trastorns mentals més habituals entre els nens i els adolescents. I ja son moltes les veus autoritzades que alerten que la pandèmia ha augmentat els casos d’aquesta patologia entre aquestes franjes d’edat (sobretot, l’adolescent). De totes maneres l’ansietat, no és sempre un trastorn. En dosis adequades, és una aliada: és una emoció fonamental sense la qual, segurament, no hi seriem aquí ni es farien les coses bé (perquè fer bé les coses requereix unes dosis d’ansietat…) El problema és quan es descontrola, perquè no la sabem reconèixer o no tenim eines per gestionarla. És quan parlem de trastorn mental. L’ansietat és una emoció molt complexa: no només, perquè és difícil de definir sino, també, perquè és tan fonamental que pot ser la gènesi d’altres emocions. Des que va començar a estudiar-se, a finals del segle XIX, té una posició central en el pensament psicològic i psiquiàtric.
Plantejament de la jornada:
1. ANATOMIA ANSIETAT — QUÉ ÉS L’ANSIETAT (com definir una emoció difusa, difícil d’explicar, ‘fantasmal’, gairebé) — COM FUNCIONA — DIFERENCIES ENTRE POR i ANSIETAT — D’ON VE? (biològica? Adquirida? Influencia de la criança en l’ansietat dels fills)
2. IMPACTE ENTRE EL MENORS — ANSIETAT i INFANTESA (l’ansietat patològica ja és cosa de nens. Quines són les raons i com es manifesta) —ANSIETAT i ADOLESCENCIA (etapa en la que biològicament s’experimenta més — síntomes més freqüents) — FONTS D’AQUESTA ANSIETAT (pressió grup, pressió acadèmica, xarxes socales, criances hiper, sobreinformació, sobreprotecció…) — EL COS COM A FONT i EXPRESSIÓ DE l’ANSIETAT
3. COM GESTIONAR-LA — Distinguir entre ansietat normal i patològica. — Evitar-la o afrontar-la? (teràpia cognitivo-conductual) — La questió farmacològica (els ansiolítcs, cada vegada més habituals entre els adolescents). — Prevenir l’ansietat.
NEUROCIÈNCIES I EDUCACIÓ: CONÈIXER EL CERVELL DESPERTA EL NOSTRE POTENCIAL
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
En aquesta sessió identificarem primer què hem de saber com educadors en qualsevol espai educatiu. La importància de conèixer com aprèn el cervell per poder contribuir al desenvolupament saludable de les seves estructures i capacitats; veurem les conseqüències de referir-nos al “Ser” o al “Fer” en el procés d’aprenentatge; coneixerem capacitats innates i educables del nostre “òrgan rector” sobretot les destinades a aprendre i consolidar els canvis dirigits. I entre altres importants qüestions, veurem la importància de les emocions en el procés de creixement.
Després d’haver fonamentat el coneixement des de la Neurociència, estarem en disposició de saber què hem d’evitar, què hem de fer i com, per millorar la tasca educativa i sentir-nos empènyer saludablement, contribuint a la transformació personal i social, donant el millor de nosaltres mateixos.
Accepteu el repte?
POSEM LÍMITS DES DE LA PROXIMITAT EMOCIONAL
DIA I HORA:
DESTINAT A:
Aquesta xerrada - col·loqui té com a objectiu donar elements pràctics per reflexionar sobre com posar límits a l'educació dels nostres fills i filles. Algunes de les idees clau que treballarem són:
- Estils educatius: efectes en l’autoestima i el desenvolupament emocional.
- Normes i límits: per a què?
- Comunicació efectiva per transmetre i compartir amb els fills quin és el sentit de les normes i els límits.
- La mirada cap a un mateix com a pare/ mare. Per què de vegades ens costa posar límits?
- Educació emocional: gestió de les emocions pròpies i la tolerància a la frustració del fill/a en el moment de posar límits.
La xerrada tindrà una primera part d’uns 30’ dedicada a l’exposició de les idees clau a partir d’exemples pràctics. La segona part de 45’ serà destinada a la reflexió conjunta i al debat sobre les pràctiques actuals dels participants, l’ intercanvi d’experiències i inquietuds, donant elements pràctics per poder millorar.
TALLER DE DEFENSA PERSONAL
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Mestre d'arts marcials
Maximitza les possibilitats de prevenció en situacions de perill i el control de les emocions.
Taller presencial de defensa personal adreçat a infants i les seves famílies a partir dels 10 anys.
El taller te una durada de 2,5h i l'aforament serà de 20 infants amb els seus respectius pare o mare (només un acompanyant per infant).
Cal portar: roba d'esport o roba còmode, ampolla d'aigua, tovallola (per posar al terra) i mascareta.
EDUCAR EN POSITIU
DIA I HORA:
DESTINAT A:
Sovint el procés d’educació en família acaba marcat pels càstigs i els crits com a principal eina per a modificar comportaments inadequats. Això fa que molts pares i mares es trobin, amb impotència, abocats a episodis successius d’imposició de l’autoritat.
Però un altre model de socialització és possible i efectiu: el de la parentalitat positiva. I no només és possible sinó que el càstig físic s’ha demostrat que no és eficaç i, el que encara és pitjor, transmet que amor i violència poden anar de la mà. És veritat que aquesta opció requereix més esforç, temps i dedicació, però els resultats són més positius per als propis infants, per a la família i per al conjunt de la societat: afavoreix l’autoestima, l’autonomia, el respecte a l’altre i la gestió de les emocions.
Webinar FEAC: Activa la mirada cur(i)osa
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Encetat un nou curs, i dins del Programa Família-Escola, Acció Compartida (FEAC), el proper octubre us presentarem el butlletí 104, amb el lema Entornar l’escola.
En aquest primer webinar del curs FEAC-Santillana, relacionat amb el butlletí, Anna M. Rifà convidarà els participants a tenir cura de la relació de les famílies amb l’escola i oferirà eines per tenir cura de nosaltres mateixos i gaudir de més benestar emocional.
Practicar l'atenció en el dia a dia ens ajudarà a viure la plenitud del moment present.
Us animem a participar-hi per tal de començar un nou curs envoltats d’esperança i amb les piles “carregades”.
XERRADES DEL CURS 2020-21
COM PARLAR DE LA MORT AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES?
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Psicòloga infanto-juvenil
Xerrada per tal d'oferir pautes comunicatives a les famílies per poder parlar de la mort amb els nostres fills i filles. Reconeixement de les emociones. Acompanyament del dol. Recursos per a poder-ho treballar.
NO US BARALLEU! (GERMANS BEN AVINGUTS)
DIA I HORA:
DESTINAT A:
especialment d'Infantil i Primària
A CÀRREC DE:
"Ensenyo Escrivint, Dibuixant... i Xerrant!"
Diferents propostes per a diferents estils de vida familiar, sempre amb la intenció de fer que els germans s’estimin... i ho sembli!
“Sí, es barallen, però entre germans és normal, no?” Curiosament, en un món on sovint sobreprotegim els fills, de vegades deixem que s’instal·lin dinàmiques de relació molt negatives entre germans, i per no enfrontar-nos a la realitat, defugim el conflicte. L’amor fraternal és un sentiment extraordinari pel qual val la pena esforçar-se. Per això a la xerrada descobrirem factors que influeixen en la relació entre germans, distingirem entre Gelosia, Enveja i Rivalitat, constatarem com és d'important manifestar els sentiments, i oferirem una bateria de propostes ben diverses, per a diferents estils de vida familiar, sempre amb la intenció de fer que els germans s’estimin... i ho sembli!
QUÈ ÉS I COM PREVENIR L'ASSETJAMENT ESCOLAR
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Mestra, logopeda, psicopedagoga
Si us vau perdre la xerrada la podeu recuperar a través del següent enllaç:
Bullying: Què és i què podem fer per evitar-lo?
Creixement dels fills, Aprenentatge de les relacions, Respecte vs. Agressivitat, Bullying, Maltractament, Violència, Habilitats socials: assertivitat, Convivència, Víctima, Equilibri emocional, Autoestima
EL CONFLICTE FORMA PART DE LA VIDA HUMANA. El conflicte arriba quan aquest s’enquista. VIOLÈNCIA, VANDALISME, DISRUPTIVITAT, CONFLICTES INTERPERSONALS... De què parlem exactament? Què faig per prevenir? I si el meu fill és l’assetjador? Això no són les bromes pesades de tota la vida? I les relacions abusives? Són el mateix?
La xerrada té una durada de 90 minuts i s’imparteix amb el suport d’una presentació amb PowerPoint i tots els exemples necessaris per fer-ho més entenedor, a part d’un munt de material i de recursos per descarregar!
PREPARANT-NOS PER LA SEXUALITAT A L'ADOLESCÈNCIA
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Anna Salvia
Psicòloga en educació i salut sexual
COM ACOMPANYAR ELS NOSTRES FILLS I FILLES EN LA SEVA VIDA DIGITAL?
DIA I HORA:
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Material de la xerrada:
XERRADES DEL CURS 2019-20
DESCOBRIR I POTENCIAR ELS TALENTS DE CADASCÚ
DIA I HORA:
20 de febrer 2020 | 19.00 h
14 de Maig 2020 | de 18h a 19.30 h
DESTINAT A:
A CÀRREC DE:
Sergi Sanmartí
Docent
Taller per a pares i mares que volen aconseguir estratègies per aconseguir amb els seus fills una comunicació assertiva, triant els punts de motivació i interessos, fomentant l’escolta activa, l’empatia, els talents, l’esforç i la constància.
Aquest taller es realitzarà en dues sessions: 20 de febrer i 14 de maig del 2020
COM EDUCAR PER L'AUTONOMIA, SEGURETAT I AUTOESTIMA
DIA I HORA:
DESTINAT A:
PREPAREM AL NOSTRE FILL PEL CAMÍ... I NO EL CAMÍ PEL NOSTRE FILL
Quan i com s'aprèn l'autonomia? el valor de l'esforç? la tolerància a la frustració?
Ningú fa un esforç si no es veu capaç o pensa que fracassarà. La sobreprotecció genera inseguretat, baixa autoestima, no permet aprendre de l'error. El missatge de fons és: "TU no saps, no pots, per això JO t'he d'ajudar"
Això no hauria de ser quelcom que s'ensenyi a l'escola? Els pares i mares hem/poder fer quelcom?
Amb Carolina Núñez, psicòloga infantil i juvenil, tractarem tots aquests temes