COM S'ORGANITZA UN ITINERARI D'APRENENTATGE?
Sovint els nostres fills ens expliquen que a classe, estan treballant un determinat itinerari.
Però sabem com s’organitza un itinerari d’aprenentatge? Com han pensat les activitats els mestres?
Per fer-ho, en basem en la seqüència didàctica descrita per Héctor Ruiz Martín, i aplicada en els itineraris d’aprenentatge de totes les Escoles Pies de Catalunya.
Els itineraris sempre comencen amb activitats que busquen MOBILITZAR el pensament dels alumnes amb relació al tema d'estudi. Es tracta de promoure l’activació dels coneixements previs. Els mestres proposen activitats destinades a què, en aquest inici, puguin fer evident allò que ja saben o pensen, amb relació al nou tema o context de treball. Aquests coneixements previs, sovint són diversos entre uns i altres, i per tant generà la necessitat de descobrir nous aprenentatges: l'EXPLORACIÓ
L’EXPLORACIÓ és construir conceptes o procediments que realment tinguin significat. Descobrir nous conceptes i entendre la relació entre ells. L’exploració ens portarà a: mirar llibres, escoltar i mirar vídeos, fer experiments... i tot allò que faciliti adquirir i entendre els nous aprenentatges. Per tal que els nous conceptes es recordin i puguin perdurar en el temps, necessitem l'ESTRUCTURACIÓ.
L’ESTRUCTURACIÓ permet proporcionar explicacions dels nous coneixements. És aquell moment en què sabem respondre les preguntes, els dubtes que s’han generat i ho podem comprendre. Es relacionen les idees per una major comprensió. Aquí les activitats són: fer exposicions, explicar en imatges, escriure allò que hem captat, fer un resum, un esquema, un mapa conceptual... sempre en funció de l’edat i del context. Aquestes activitats donaran peu, més endavant, a les tècniques d'estudi.
En arribar aquí, ja tenim força clars els conceptes, però ens cal veure com aquests nous coneixements es concreten en la nostra realitat. Estem parlant de l’APLICACIÓ dels aprenentatges, com es transfereixen els nous aprenentatges a un context, el món que ens envolta. És, el que en els itineraris, anomenem, els productes finals. Els productes són sempre diversos i van clarament amb relació al context de l’itinerari.
COM S'AVALUA UN ITINERARI D'APRENENTATGE?
Potser ara us pregunteu, i l’avaluació? Com s’avalua tot aquest procés?
S’avalua amb una avaluació formativa que és present en els quatre moments explicats. Els itineraris inclouen activitats individuals i d'equip.
Aquesta avaluació ajuda a aprendre i a millorar els coneixements i els procediments de l’aprenentatge, tan importants per continuar creixent.
ALGUNES ACTIVITATS DELS ITINENRARIS D'APRENENTATGE
i4: ELS IMANTS S'ENGANXEN SEMPRE?
A I4 hem començat a treballar un itinerari d’Aprenentatge. Concretament: Els imants s'enganxen sempre? El nostre objectiu ha estat aprendre a treballar de forma cooperativa i descobrir les propietats dels imants. Hem treballat per equips i entre els quatre membres del grup hem hagut de decidir quin material volíem utilitzar, com volíem treballar, hem hagut d’arribar a acords i ens hem ajudat per tal d’assolir l’objectiu final de cada activitat.
Experimentant lliurement amb els imants, hem descobert propietats com l’atracció i la repulsió i hem observat l’existència de diferents materials: fusta, acer inoxidable, metall, tela, vidre, plàstic, ...
Com a producte final hem creat unes ampolles sensorials molt creatives i divertides i sobretot, magnètiques!
Aquest mes els nens i nenes de les classes dels pandes i les flors, hem començat el primer itinerari d’Aprenentatge: Els imants s'enganxen sempre? Junts hem gaudit d’un aprenentatge ple de descobertes. Hem començat a treballar en equips cooperatius i hem experimentat amb els imants per tal d’entendre les seves propietats.
Tot va començar amb una pregunta senzilla: Els imants s’enganxen sempre? A partir d’aquesta pregunta vam experimentar amb diferents tipus d’imants i vam tenir una primera conversa a la rotllana per fer hipòtesis de tot allò que havia passat i que podia passar a partir d’aquell moment. S’enganxen sempre? Amb què s’enganxen exactament? A vegades s’atrauen, a vegades no... A partir d’aquí vam treballar els imants amb plàstics, amb acer inoxidable, amb metall, amb fusta, amb tela,... vam anar provant quin material quedava enganxat i quin no. Les cares de sorpresa eren impagables cada cop que un clip o una cullereta quedava atrapat a l’imant.
A part d’aprendre propietats com l’atracció i la repulsió i els diferents tipus de materials, vam descobrir que podem treballant en equip, que podem acordar, col·laborar i ajudar-nos per aconseguir un objectiu comú.
Ens hem convertit en petits científics preparats per engegar el proper itinerari amb moltes ganes!

i5: ENS ASSEMBLEM ALS DINOSAURES?
Els infants d’I5 han aprofundit en el seu itinerari d’aprenentatge amb la pregunta “Ens assemblem als dinosaures?”. A partir d’aquesta curiositat, han descobert les semblances i diferències entre els dinosaures i les persones com a éssers vius.
Amb una metodologia interdisciplinària, han treballat conceptes de diferents àrees de manera globalitzada. Han après sobre fòssils i paleontòlegs, han comparat esquelets, hàbitats i alimentació, i han descobert com naixem i creixem. També han treballat el raonament matemàtic mesurant petjades de dinosaures, comparant la seva mida amb la pròpia alçada i utilitzant la sèrie numèrica per ordenar-los de més petit a més gran. A més, han treballat la lectura i l’escriptura, confegint paraules relacionades amb el projecte, fent rètols, murals, etc., i han experimentat amb diferents tècniques plàstiques per representar diferents aspectes dels dinosaures. Tot això, fomentant el treball cooperatiu, la presa de decisions i l’expressió de les seves idees dins el grup.
Aquest itinerari ha permès que, a partir d’una pregunta inicial, els infants hagin anat construint el seu pensament de manera reflexiva. A través de l’exploració, l’experimentació i el diàleg, han arribat a conclusions significatives, desenvolupant un aprenentatge que dona sentit a les seves descobertes.

1r PRIMÀRIA: DESCOBRINT EL MÓN A TRAVÉS DE LES CASES
Aquest trimestre, a 1r, estem immersos en un apassionant itinerari d’aprenentatge que ens porta a conèixer les diferents tipologies d’habitatges arreu del món.
El nostre objecte d'estudi és descobrir la necessitat que tenim les persones de viure en una casa i com les cases són diferents segons on estan situades. Vam començar-lo amb un repte: esbrinar si podríem viure en un iglú a Barcelona.
Al llarg del procés hem treballat sobre el plànol de la classe i del pis on tenim la nostra aula dins l'escola. Hem observat les parts de les nostres pròpies vivendes i reflexionat sobre les necessitats bàsiques que cobreixen. També hem conegut diferents tipus de cases d’arreu del món, hem descobert els materials amb els quals estan construïdes i hem entès per què cada cultura utilitza uns materials concrets segons el seu entorn i clima. A més a més, també aprendrem a dibuixar-les tal com són per fora i com es diuen.
Com a final d’aquest aprenentatge, treballarem en equips cooperatius per construir una tipologia de casa del món utilitzant peces de Lego. Aquesta experiència no només ens ajudarà a consolidar els coneixements adquirits, sinó que també fomentarà el treball en equip, la creativitat i la resolució de problemes.

2n PRIMÀRIA: "EM PICA EL CAP!"
Aquest segon trimestre, els i les alumnes de 2n de Primària ens hem endinsat en un apassionant Itinerari d'Aprenentatge sobre… els polls!
La idea va néixer d'una observació ben real: la presència de polls a la nostra escola, des d'I3 fins a Batxillerat. Les constants comunicacions a les famílies ens van fer reflexionar: havíem d'actuar!
Així doncs, ens vam posar mans a l'obra per prevenir i combatre aquests petits paràsits. Vam treballar de manera interdisciplinar; investigant a fons sobre els polls, modelant-los amb fang, descobrint quins ingredients porten els productes antipolls i creant la nostra pròpia loció (amb ingredients naturals, és clar!), també vam aprendre una cançó i ens vam inventar un poema amb el vocabulari après.
Com a culminació de l’Itinerari dAprenentatge, vam iniciar una campanya de sensibilització com a producte final del nostre Itinerari: BALMES SENSE POLLS! per prevenir i eliminar els polls de la nostra escola. Vam crear cartells i flyers informatius amb l’assessorament del Departament de Comunicació de l’escola. En aquesta campanya s’ofereixen consells pràctics sobre com actuar en cas de tenir polls i la importància del control setmanal.
Esperem que el curs vinent aquesta iniciativa doni els seus fruits i l’objectiu del nostre Itinerari d’Aprenentatge arribi a assolir-se.
Ha estat un Itinerari molt motivador i dinàmic, on hem après moltes coses de manera pràctica i, sobretot, hem après a evitar que…
ENS PIQUI EL CAP!

3r PRIMÀRIA: ELS ALIMENTS
La roda dels aliments
Una de les activitats de l'itinerari que hem fet a classe és la roda dels aliments.
Aquesta és una activitat que forma part de la fase d'EXPLORACIÓ, on els alumnes han de classificar imatges d'aliments amb segons ell tipus de nutrients majoritari que els forma i descobrir, així, la funció que fan en el nostre cos.
Entre tota la classe acabem realitzant un mural on es recull tota la informació.
Com ho hem fet?
En paper d'embalar hem dibuixat els tres grups de nutrients i els sis grups d'aliments.
- ENERGÈTICS: Hidrats de Carboni i Greixos
- CONSTRUCTORS: Proteïnes i Làctics
- REGULADORS: Vitamines i Minerals (fibra)
Es van enganxant els aliments que ha portat cada nen al lloc corresponent.

Sortida Caprabo: Tria bo, tria sa.
El passat dimarts 4 de febrer les dues classes de 3r van fer una sortida per poder participar en el Taller de "Tria bo, tria sa" que organitza Caprabo.
En aquesta activitat es relacionen els productes alimentaris amb la piràmide dels aliments, que prèviament ja han treballat a classe. És una de les activitats que inicia la fase d'ESTRUCTURACIÓ.

Sácales jugo.
Actividad en lengua castellana del itinerario de los alimentos.Esta és una actividad de experimentación con frutas cítricas. Forma parte de las actividades de EXPLORACIÓN.
Cada grupo tiene los 5 cítricos: naranja, mandarina, limón, lima y pomelo en una bandeja.
1: Se observan, se tocan y se huelen.
2: Se distinguen con los ojos cerrados.
3: Se parten de diferentes maneras: horizontal, vertical, se pelan…
4: Se distinguen las partes: piel (fina o gruesa, semillas, gajos, zumo.
5: Se prueba el sabor.

4t PRIMÀRIA: PODRÍEM VIURE SENSE SANG?
"Els alumnes de 4t, en aquest 2n trimestre estem treballant la sang, a partir d'un itinerari d'aprenentatge que va començar amb la pregunta "Podríem viure sense sang?".
Vam començar per descobrir les funcions de la sang: que transporta l'oxigen, que transporta els nutrients i que ajuda a eliminar els elements que el cos no vol. Així van relacionar la sang, amb la respiració, la digestió i el sistema excretor.
De mica en mica hem descobert també els components de la sang: així hem parlat dels glòbuls vermells, els glòbuls blancs i les plaquetes i quina funció té cadascun d'ells.
També hem anat al laboratori, i hem pogut veure'ls en una mostra de sang que ens han preparat els alumnes de batxillerat. Els hem pogut observar de ben a prop."

5è PRIMÀRIA: PER QUÈ ES PARLA TANT DEL CANVI CLIMÀTIC?
Durant aquest Itinerari d'Aprenentatge estem investigant-ne l'origen, les causes i les conseqüències. Després d'indagar sobre aspectes com la meteorologia, el temps o el clima, hem volgut fer un pas més i veure de primera mà com funcionen els agents que el conformen. L'efecte albedo, el desglaç dels pols i l'acidificació dels oceans són uns dels principals factors que intensifiquen el canvi climàtic. Per això, hem dut a terme un seguit d'experiments per fer-los més propers i que puguem entendre millor el seu funcionament.
Primer, hem hagut de buscar informació al respecte, treballant en equips i combinant fonts d'informació digitals i en paper. Després hem compartit i corroborat que la informació trobada era certa i l'hem estructurat en apunts que hem fet nosaltres mateixos.
Un cop realitzades aquestes activitats, hem comprovat i reflexionat sobre el disseny dels experiments que millor representarien aquests factors. Ens va costar una mica formular les hipòtesis, però un cop vam entendre què significaven, gràcies a la informació buscada prèviament vam poder escriure-les i veure si es complien al llarg dels experiments que hem fet. Hem vist que per fer-los, és necessari tenir molta cura amb el material i els estris a utilitzar, que hem d'enregistrar correctament les dades, i que evidentment, sempre hi ha lloc a petits errors.
La feina no acaba aquí, ja que ara haurem de pensar possibles solucions a dur a terme, tant a dins com a fora l'escola.

6è PRIMÀRIA:EL TERRA DE CATALUNYA ES MOU?
A partir de la pregunta “El terra de Catalunya es mou?” aquest trimestre estem treballant dins del marc dels agents geològics interns. Els relacionem amb els moviments sísmics, volcans ,terratrèmols, plaques tectòniques, i conseqüències de tots aquests fenòmens.
Hem començat fent recerca (amb llibres, Chromebooks, documents i enllaços …) per anar descobrint l’origen, així com la formació dels continents actuals i el seu relleu.
Ens iniciem en el llenguatge computacional construint diferents plataformes-robots que simulin els moviments de la terra i el seu impacte en les construccions fetes pels homes.
Paral·lelament, també anem treballant la prevenció i els valors de solidaritat vers les `poblacions que han patit aquests desastres naturals
