P4 - Itineraris que es realitzen el curs actual
Tinc una nota, com l'enganxo a la nevera?
Els imants
A la pissarra de la classe apareixen diferents tipus d'imants i es genera una conversa amb els nens i nenes per saber què saben d'ells. Experimenten lliurement amb els imants per conèixer les seves propietats. Descobriran les forces d'atracció i repulsió.
Creix tot el que plantem?
Fem un hort
Volem que els nens i nenes de P4 descobreixin com creixen les plantes i què necessiten per fer-ho, a partir de l’experimentació. Per això, construïm un hort urbà, plantem llavors i planter, l’adobem, el reguem i el cuidem fins que obtenim els fruits i ens els mengem.
Itineraris realitzats els darrers cursos
P5 - Itineraris que es realitzen el curs actual
Tots som artistes!
Picasso
A partir de la descoberta de l’artista Picasso, volem fomentar la creativitat, la iniciativa i la motivació dels infants. D’aquesta manera, guanyaran seguretat en si mateixos i valoraran les seves produccions plàstiques, així com les dels altres.
Ens assemblem als dinosaures?
Els dinosaures
L’itinerari comença amb un fun face d’un paleontòleg que convida els nens/es a veure vídeos de dinosaures. Durant l’itinerari anirem descobrint les semblances i les diferències entre uns i altres
Ens hem fet grans!
El pas de temps
Quins canvis hem viscut des del naixement fins a final de P5? Com érem? Com som? Com serem? Analitzem les nostres joguines, la roba, els contes que ens agradaven i veiem com hem canviat. Anem entenent que el temps passa i que nosaltres acabem una etapa a l’escola.
Itineraris realitzats els darrers cursos
1r de Primària - Itineraris que es realitzen el curs actual
Podem viure dins d’un Iglú a la ciutat de Barcelona?
Les cases del món
Partim de la nostra casa: tots tenim un habitatge, però aquest pot ser molt diferent a causa de a la zona geogràfica on se situï, ja que el clima i materials de construcció poden variar completament. Estudiem les diferents cases que hi ha en el món buscant semblances i diferències. Acabem amb la construcció de la maqueta d’una casa que cada equip haurà decidit i pensat com fer.
Per què creix el que hi ha dins l'ou quan el posem a l'aigua?
L'ou de joguina
A 1r els nens i nenes demanen als Reis Mags una joguina nova per a la classe. Al gener arriba un paquet que conté un ou de joguina que cal posar en aigua. De dins de l'ou en sortirà una joguina que anirà creixent i que els durà a investigar la matèria. De què estan fets l’ou i la joguina? Com són aquests materials? Quins altres materials hi ha i quines característiques tenen? Com podem provocar reaccions en aquests materials?
Itineraris realitzats els cursos anteriors
2n de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual
Què li passa al meu cos quan jugo?
L'aparell locomotor
Les mestres graven els nens al pati mentre juguen a jocs variats. Després de veure les imatges pregunten als nens què li passa al cos quan juguem. Els nens, per grups, ho discuteixen i després ho plasmen en una maqueta. Un cop han descobert, experimentalment, què són els ossos i els músculs i com funcionen, refan la maqueta inicial i elaboren un vídeo per explicar què han après en aquest IA.
Et canvio un cromo per una blay blaze, què er sembia?
Comprem!
Els demanem que portin una joguina petita amb el seu preu aproximat, això ens servirà introduir-los en el bescanvi i en els inicis de la moneda. Practicarem entre nosaltres intercanvis a partir de les nostres habilitats i tot plegat ens portarà a la moneda actual, l'euro i a saber-la utilitzar.
Per què pots veure i escoltar els personatges d'una pel·lícula de ficció
El cinema d'animació
Vindrà a la classe una mestra de batxillerat artístic i els preguntarà si es volen presentar a un concurs de stop motion. Ella els mostrarà algunes stop motion construïdes per alumnes més grans. Es plantejarà als alumnes com es pot construir una stop motion. Es buscarà informació i es visitarà el Museu de Cinema de Girona. Descobriran la capsa fosca i els treballs del germans Lumière i els inicis del cinema. Parlarem amb un expert del cinema actual. Construiran un folioscopi.
Itineraris realitzats els cursos anteriors
3r de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual
D'on venen els animals del Zoo?
Els animals
Les mestres graven els nens al pati, mentre juguen a jocs variats. Després de veure les imatges pregunten als nens què li passa al cos quan juguem. Els nens, per grups, ho discuteixen i després ho plasmen en una maqueta. Un cop han descobert, experimentalment, què són els ossos i els músculs i com funcionen, refan la maqueta inicial i elaboren un vídeo per explicar què han après en aquest IA.
D’on ve l’aigua que surt de l’aixeta?
L'aigua
En aquest IA ens preguntem d’on ve i on va l’aigua a la natura. Volem entendre el cicle de l’aigua. Descobrim en quins llocs podem trobar aigua, observem l’aigua per descobrir-ne les característiques i també experimentem els canvis d’estat. Investiguem què provoca que l’aigua canviï d’estat a la natura. Ens plantegem qüestions ètiques sobre sostenibilitat i sobre la relació que té la sequera amb la pobresa.
Podríem viure sense sang?
La sang
La comissió del Fem Festa demana als nens de 3r que facin difusió de la campanya de donació de sang. Rebem la visita del responsable de comunicació de l’escola per saber com es fa una campanya. Després ens fem unes preguntes: Què és la sang? Com és? Per a què li serveix al nostre cos? Fem recerca, observem la sang al microscopi i escoltem la xerrada que ens fan des de Creu Roja. Entenem per què cal donar sang amb l’explicació que ens fan un malalt, receptor de donacions de sang i una donant habitual.
Itineraris realitzats els cursos anteriors
4t de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual
Som el que mengem?
Els aliments
Amb aquest IA volem fer conscients a l'alumnat de la importància de seguir una dieta equilibrada per obtenir l’energia necessària per realitzar les activitats diàries, i que la facin arribar a casa.
Treballarem els nutrients, la funció dels aliments, la roda dels aliments i la piràmide dels aliments. Els volem fer conscients de quins són els hàbits alimentaris saludables. Acabarem confeccionant un menú saludable que podem menjar després a casa durant una setmana.
Excursió en família per Catalunya
Quina excursió en família t'agradaria per Catalunya?
Després d’unes activitats d’orientació i de situació de Catalunya en el món, plantegem a l'alumnat que dissenyi una excursió d’un dia, pensada per fer en família i amb activitats per a tothom. Han de decidir el destí, el mitjà de transport, les activitats, calcular el cost, què s’haurà de dur, per quines comarques passarem, quines normes de convivència establim, etc. Un cop dissenyada l’excursió s’haurà de presentar, de la manera més atractiva possible, davant d’un jurat de famílies, alumnes més grans i mestres que triaran una proposta per classe.
Podríem viure sense sang?
Les plantes són éssers vius?
Començarem per plantar una llavor i observar el seu cicle vital. Parlarem dels tipus de plantes i les seves parts. Descobrirem com s’alimenten amb la fotosíntesi i debatrem la importància de preservar la vegetació en el nostre planeta.
Finalitzarem l’itinerari cuidant i trasplantant la mongetera que creix de la llavor que va germinar a l’inici.
Itineraris realitzats els cursos anteriors
5è de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual
El nostre planeta està sol?
El sistema solar
Després de fer una pluja d'idees sobre el que sabem i el que ens agradaria saber del Sistema Solar, comencem a investigar. Busquem informació dels diferents planetes que el formen. Descobrim els moviments de rotació i translació, Investiguem sobre la lluna, les seves fases, els eclipsis… Construïm maquetes que ens ajuden a entendre millor allò que aprenem. Acabem elaborant, cada equip, un mòbil que representa el Sistema Solar.
Què li passa al temps que sembla boig?
El canvi climàtic
Comencem amb la presentació del projecte Recerkids i contextualitzant la recerca que farem. Per fer-la seguirem el mètode científic. Ens plantegem les preguntes que generen la investigació, planifiquem la recerca amb l’experimentació i la recollida de dades.
Aquestes dades s'analitzaran per poder extreure les conclusions i finalment els divulgarem mitjançant un pòster.
Per on volem passar en un viatge per Espanya?
Fer un tomb per Espanya
S’iniciarà amb l’aprenentatge dels conceptes de les formes de relleu i les parts d’un riu. Després de conèixer el relleu d’Espanya (serralades i rius) es treballarà el perfil topogràfic. Es farà una maqueta del relleu d’Espanya. Finalment faran una presentació, explicant cada etapa del seu recorregut, indicant províncies, comunitats i unitats de relleu. Hauran d’incloure imatges o dibuixos de les unitats de relleu.
Itineraris realitzats els cursos anteriors
6è de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual
Quan carrego el Chromebook, d’on prové l’energia?
Renovem les energies
Després de la concentració que hi va haver a Travessera de Gràcia, davant la nostra escola, on es reclamava disminuir la contaminació de Barcelona, ens plantegem què genera la contaminació.
Parlem de l’energia que fa moure els cotxes, de l’energia neta i de la contaminant. Descobrim les fonts d’energia, les energies renovables i no renovables. Investiguem d’on prové l’energia que fa funcionar els nostres aparells elèctrics. Treballem i concretem propostes pràctiques que estan al nostre abast per no malgastar energia i fer-ne un ús responsable. Acabem construint un vehicle que es mou sense haver d’utilitzar l’electricitat per desplaçar-se.
El terra de la nostra escola es mou?
Els volcans i terratrèmols
Després d’haver fet un estudi dels diferents agents geològics que hi ha a la Terra i de situar Barcelona en la placa que li correspon, es fa la proposta de fer un petit robot simulador del moviment que hi hauria a Barcelona, i construir amb Lego un edifici simulant l’escola, poder valorar si el terra de la nostra escola es mou realment i amb quina intensitat. En aquest itinerari s’inclou la introducció a la robòtica amb la construcció de diferents robots i la utilització del llenguatge computacional per programar-los.
Què em mou?
El sistema nerviós
Volem ajudar els nois i noies de sisè a descobrir com funciona el seu cos quan es mou. Ells ja coneixen els músculs i els ossos. En aquest IA els relacionem amb els nervis per entendre que tot plegat forma un sistema que s’ocupa del moviments que fem, voluntària o involuntàriament. També ens preguntem quins problemes, disfuncions o malalties pot tenir el sistema nerviós i com l’hem de cuidar perquè ens duri molt i en bon estat.
Itineraris realitzats els cursos anteriors
1r d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL
De què depèn la teva felicitat?
Que bé que vius!
El que pretenem amb aquest itinerari és que l’alumnat prengui consciència de la seva situació privilegiada, treballant els drets dels infants (dret a l’ alimentació, l’educació, la salut, l’oci, la nacionalitat, la família, etc) Una vegada analitzada la seva pròpia situació, la contrastarà amb altres realitats més desafavorides A partir d’aquí treballarem el valor de l’empatia com a primer pas cap a l’acció solidària. A l’hora d’escollir el tema, a banda de vincular-lo amb el currículum de ciències socials, hem mirat de poder relacionar-lo amb el tema dels refugiats, perquè és un eix temàtic proper, real i significatiu.
Què passaria si desapareguessin les abelles?
Què bèstia!
En aquest itinerari ens fem la següent pregunta: Què passaria si desapareguessin les abelles? Per respondre-la, ens endinsem en el món dels éssers vius i els ecosistemes, treballem els 5 regnes d'éssers vius i la interacció de les espècies en els ecosistemes, la importància de la biodiversitat i les espècies en perill d’extinció. Ens plantegem la petjada ecològica de l’ésser humà en el medi ambient i tot el que es podria fer per minimitzar-la . D'aquesta manera descobrirem per què és tan important que les abelles no desapareguin A final de curs compartirem tot el que hem après en una exposició per a les famílies.
Itineraris realitzats els darrers cursos
2n d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL
Assolim els objectius de la UE sobre residus?
Envàs, on vas?
L’objectiu d’aquest itinerari és aprendre com es construeix el coneixement. Per això apliquem cadascun dels passos del mètode científic, per realitzar una recerca sobre els residus i els problemes que generen, amb l’objectiu de saber si Catalunya podrà acomplir l’objectiu en matèria de reciclatge de residus que establí la Unió Europea per a l’any 2020.
Construeix la teva ciutat ideal
Fem City!
Joc urbanístic on cada equip ha de presentar una maqueta a escala de la ciutat que hagi dissenyat. Per crear la seva ciutat ideal cal superar un seguit de tasques i reptes tot seguint les instruccions. L’objectiu és aconseguir una ciutat innovadora, ecològica, sostenible i amb els serveis que cobreixin les necessitats bàsiques d’una població de 14000 habitants i de 40 km2 de superfície. Al finalitzar la maqueta cada grup haurà d’exposar i argumentar per què l’han dissenyat d’aquesta manera.
Itineraris realitzats els darrers cursos
3r d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL
Limitem els límits?
Limitem el consum
L’objectiu plantejat a l'alumnat és el de reflexionar sobre l’origen, les característiques, la utilitat, la conveniència, els criteris i la legislació de les fronteres. Per aconseguir-ho, l'alumnat es converteix en actrius, actors, cantautors/es, creadors/es multimèdia, investigadors/es, conferenciants, pensadors/es i galeristes… modestament. I tot això, per intentar respondre a la pregunta: “Limitem els límits o els límits ens limiten?” El producte final de l’itinerari són Googlegrames (composicions fotogràfiques) que tenen per objectiu expressar contradiccions, metàfores i símbols relacionats amb les fronteres. El propi alumnat ha de dissenyar i proposar l’espai i la campanya publicitària per a la seva exposició.
How is the Human system downloaded?
Ets una màquina!
L’objectiu d’aquest itinerari és estudiar com és i com funciona el cos humà, des de la visió que es tracta...o no, d’una màquina. L’estructura parteix d’alguns dels apartats que es troben en les instruccions de les màquines i aparells: identificació, instal·lació, funcionament, manteniment i diagnòstic. Ens permet relacionar el cos humà amb les proporcions com a exemple d’integració entre les matemàtiques i la naturalesa; aprofundir sobre com és, com funciona, com prevenir possibles problemes de salut i com identificar malalties. Considerem fonamental el procés de reflexió per entendre com som, i per conscienciar sobre el bon tracte al propi cos, perquè només en tenim ni ens ha de durar tota la vida...
Poden els robots substituir els ésser vius?
Jo, robot?
Al tercer trimestre ens plantegem si els robots podran, en un futur pròxim, substituir els éssers vius en la majoria de les seves activitats. Després d'investigar com la robòtica s’aplica en diferents camps, ens proposem utilitzar el mètode científic après en l’anterior itinerari per poder respondre la nostra pregunta: hem construït un robot, l’hem programat i hem experimentat amb ell per comparar el que fan alguns éssers vius i el que el nostre robot pot arribar a fer.
Itineraris realitzats els darrers cursos
4t d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL
Fem una obra de teatre?
Tea... tra, tra, tra
L’objectiu d’aquest itinerari és utilitzar l’art i el teatre musical com a mètode d’aprenentatge i de divulgació científica. Estructurats en reptes i utilitzant la metodologia “scrum” per fomentar l’organització i l’autonomia de l’alumnat, treballarem els descobriments més rellevants en tres àmbits de la ciència: genètica i evolució, astronomia, i física. Cada repte acabarà amb una exposició artística d’un producte relacionat amb el contingut: Finalment, els tres grups classes treballaran conjuntament per elaborar i realitzar una obra de teatre musical que reculli els reptes treballats.
Fem de periodistes
Barcelona en blanc i negre
A partir de l’estudi del període de la Barcelona de postguerra, l’alumnat haurà de posar-se a la pell dels periodistes i elaborar un diari, un programa de ràdio i un informatiu pel cinema (NO-DO) amb fets destacats de l’època, tot descobrint com era i com es vivia a la ciutat.