Itineraris SUMMEM

SUMMEM 20-21

El Miquel i la Mar expliquen el SUMMEM al curs 20-21

Els nois i noies expliquen el SUMMEM en una paraula

#SUMMEMEPB: el dia a dia del SUMMEM

P4 - Itineraris que es realitzen el curs actual

Els imants

A la pissarra de la classe apareixen diferents tipus d’imants i es genera una conversa amb els nens i nenes per saber què saben d’ells. Experimenten lliurement amb els imants per conèixer les seves propietats. Descobriran les forces d’atracció i repulsió.

Creix tot el què plantem?

Fem un hort

Volem que els nens i nenes de P4 descobreixin com creixen les plantes i què necessiten per fer-ho, a partir de l’experimentació. Per això, construïm un hort urbà, plantem llavors i planter, l’adobem, el reguem i el cuidem fins que obtenim els fruits i ens els mengem.

Itineraris realitzats els darrers cursos

Introducció

Volem que els nens i nenes de P4 descobreixin com creixen les plantes i què necessiten per fer-ho, a partir de l’experimentació. Per això, construïm un hort urbà, plantem llavors i planter, l’adobem, el reguem i el cuidem fins que obtenim els fruits i ens els mengem.

Continguts treballats

  • Medi: els éssers vius, la llavor, factors del creixement d’una planta, l’hort, els fruits de l’hort i l’alimentació.
  • Matemàtiques: mesura, seqüenciació temporal i gràfica.
  • Llengua: comprensió de diferents tipologies de textos orals (rotllana, vídeos, cançons) paraules escrites en equip i exposició oral l’alumnat de P5.
  • Plàstica: dibuix, mural, maqueta, manualitat eruga
  • Música: instrument de percussió, noves cançons.

Activitats i productes

  • Dibuix inicial de com creix una llavor.
  • Experiment: plantem objectes/ llavors
  • Experiment: fem créixer una planta amb llum i sense llum
  • Experiment: plantem una llentia
  • Gràfica: mesurem dia a dia el creixement de la llentia
  • Hort urbà: seguim tot el procés des de la preparació de la terra fins a la collita
  • Elaboració d’ una amanida, a l’aula, amb productes de l’hort.
  • Elaboració d’un plat a casa, amb verdures de l’hort. Fem una fotografia del plat i la portem a l’aula.
  • Construcció d’una maqueta de l’hort.
  • Dibuix final de com creix una llavor i presentació del dibuix i la maqueta a les classes de P5.

Introducció

Parlem de la llum i la foscor. Experimentem amb la llum natural i artificial i amb la foscor.
Experimentem a psicomotricitat la sensació de jugar amb llum i jugar a les fosques i parlem de com ens hem sentit. Quines emocions ens ha generat: la por.
En plantegem superar la por amb un llumet que construirem amb l’ajuda dels alumnes més grans (2n d’ESO)

Continguts treballats

  • Observació de fenòmens naturals: dia/nit/sol i valoració de la incidència en la vida quotidiana.
  • Identificació i experimentació dels canvis en l’entorn.
  • Ús de recursos gràfics: fotografia, dibuix..
  • Representació gràfica del procés i dels resultats.
  • Ús d’estratègies de mesura amb unitats convencionals i no convencionals.
  • Curiositat i iniciativa per a la descoberta.
  • Identificació de les emocions bàsiques: por a partir de les pròpies vivències
  • Expressió de les pròpies emocions per mitjà dels diferents llenguatges.
  • Autoregulació professiva d’emocions per aconseguir un creixement personal i relacional satisfactori.

Activitats i productes

  • Dibuix sobre la meva por.
  • Mural dia/nit per equips i exposició davant del grup.
  • Classificar imatges dia/nit. Retallar i enganxar.
  • Dibuix després de psico. Què li ha passat al meu cos quan hi havia foscor?
  • Graella d’observació: com canvia l’ombra segons l’hora del dia? Imatges, observacions… Resposta grupal: per què passa això?
  • Treball llum artificial i llum natural
  • Preparació de la llum que els alumnes d’ESO ens muntaran.
  • Explicació a les classes de P3 on es regalarà una llumeta per quan van a dormir

P5 - Itineraris que es realitzen el curs actual

Tots som artistes!

Picasso

A partir de la descoberta de l’artista Picasso, volem fomentar la creativitat, la iniciativa i la motivació dels infants. D’aquesta manera, guanyaran seguretat en si mateixos i valoraran les seves produccions plàstiques, així com les dels altres.

Ens assemblem als dinosaures?

Els dinosaures

L’itinerari comença amb un fun face d’un paleontòleg que convida els nens/es a veure vídeos de dinosaures. Durant l’itinerari anirem descobrint les semblances i les diferències entre uns i altres

Ens hem fet grans!

El pas de temps

Quins canvis hem viscut des del naixement fins a final de P5? Com érem? Com som? Com serem? Analitzem les nostres joguines, la roba, els contes que ens agradaven i veiem com hem canviat. Anem entenent que el temps passa i que nosaltres acabem una etapa a l’escola.

Itineraris realitzats els darrers cursos

Introducció

A partir de la descoberta de l’artista Picasso, volem fomentar la creativitat, la iniciativa i la motivació dels infants. D’aquesta manera, guanyaran seguretat en si mateixos i valoraran les seves produccions plàstiques, així com les dels altres.

Inspirats en l’obra de l’artista, els infants realitzaran diferents obres on podran expressar-se i gaudir amb l’activitat plàstica.

Finalment fem una exposició amb les seves creacions i les famílies vindran a visitar-la.

Continguts treballats

  • Qui és Picasso? Com pintava?  Èpoques (blava, rosa i Cubisme)
  • L’art i les emocions, les formes geomètriques…
  • Descobrir la creativitat a partir de Picasso.
  • Reflexionar sobre la pau, valorar-la i proposar desitjos per a construir un món millor. 
  • La ceràmica de Picasso
  • Què és una exposició?

Activitats i productes

  • Treball de l’etapa blava: sobre un fons amb degradat de blaus expressem la tristesa.
  • Treball  inspirat en el quadre “El nen i l’ocell”, on es treballa més el dibuix.
  • Treball inspirat en l’etapa rosa, on sobre un fons aigualit i rosa dibuixem una figura del circ.
  • Mural fet per equips i inspirat en l’època cubista fet amb les figures del tangram.
  • Mural fet en equip i inspirat en el moviment cubista a partir d’imatges de diferents parts de la cara (boca, ulls, nas, orelles…)
  • Mural de classe inspirat en el “Guernica”.
  • Missatges de pau, sorgits després de conèixer el “Guernica”.
  • Treball inspirat en el quadre “Ram de flors”
  • Treball de fang inspirats en la ceràmica de Picasso
  • Missatge de la bústia dels missatges bonics
  • Farem una exposició amb una representació dels treballs de tots els nens a l’entrada, escala i menjador del 1r pis.

Introducció

Quins canvis hem viscut des del naixement fins a final de P5? Com érem? Com som? Com serem? Analitzem les nostres joguines, la roba, els contes que ens agradaven i veiem com hem canviat. Visitem els nens de P3 i els de 1r, per fer-los preguntes. Anem entenent que el temps passa i que nosaltres acabem una etapa a l’escola. Volem celebrar-ho i ens proposem fer una gran festa amb les nostres famílies: un festival de fi de curs. Ens plantegem quins elements ha de tenir un espectacle, com el muntarem, a qui convidarem… Dissenyem decorats, assagem, fem les invitacions. Ja estem a punt!

Acabem l’IA juntament amb les nostres famílies i mestres. Compartim amb ells com hem crescut des de P3, amb el nostre festival.

Continguts treballats

  • Medi: Consciència sobre els canvis en el propi desenvolupament i en què hem après , modelatge, referents. L’esforç, la constància, les responsabilitats  i el suport per evolucionar. L’aniversari. La família. El nostre naixement. P3, P4, P5 (les mestres, el logo, el nom de la classe, les amistats). La transformació del meu entorn (casa, roba, objectes, etc). Les celebracions. La preparació de l’espectacle: invitacions, cartelleria.
  • Matemàtiques: Any i curs, abans-ara-després (seqüència), La data / naixement-aniversari. Més gran o més petit segons data de naixement. 
  • Llengua: llistes, invitacions, bústia dels missatges. 
  • Plàstica: decorats, vanos, cartell.
  • Psicomotricitat: preparació dels números de l’espectacle. 
  • Música: Cançó del “Garrotín”

Activitats i productes

  • Presentació d’objectes de quan érem més menuts
  • Seqüència etapes de la vida
  • Visita a P3 (com érem)
  • Visita a 1r (com serem)
  • Llista d’elements necessaris per fer una celebració
  • Invitacions i cartell de l’espectacle
  • Bústia dels missatges
  • Vídeo explicant que ens hem fet grans
  • Convit als companys de P3 i P4
  • Assaigs i espectacle

Introducció

Comencem aquest IA observant el pa, tastant-lo, imaginant-nos com es fa, quins ingredients té i provant d’elaborar-lo tal i com ens l’imaginem. Ens sorgeixen problemes perquè potser haurem oblidat la sal, el llevat o no l’haurem cuit… Això ens du a investigar com s’elabora el pa. Fem el llistat d’ingredients i estudiem els passos de l’elaboració. Descobrim que amb el llevat es provoca la fermentació de la massa del pa, i que aquest procés es dona també en altres aliments. També fem una hipòtesi de com es conserva millor el pa i ho experimentem. Muntem un forn i juguem a comprar i vendre els productes.

El nostre producte final és un vídeo que explica a tothom que ho vulgui aprendre com es fa el pa.

Continguts treballats

  • Medi: Experimentació amb els diferents ingredients. Fermentació. Procés de producció i comercialització del pa. El cultiu dels cereals. L’alimentació. Barreges/mescles amb farina. Vocabulari específic del tema. Elaboració del racó de joc (forn).
  • Llengua: Estructura d’una recepta, lectoescriptura, contes, rondalles, videos, refranys i endevinalles.
  • Matemàtiques: Seqüència temporal, diferents unitats de mesura (temps, temperatura, massa…), comparar i classificar segons la forma. Quantitat 0-10
  • Anglès: Vocabulari a partir del conte “The Bakery”
  • Plàstica: Dibuixos, modelatge.

Activitats/productes

  • Observació de pans diferents amb tots els sentits.
  • Hipòtesi de com es fa el pa i “Masterchef” (els nens proven de fer pa com ells volen)
  • Recerca de les instruccions per fer pa.
  • Visita a un forn.
  • Memorització del poema “Pa amb amb oli i sucre” de Martí i Pol
  • Elaboració del pa per equips i amb instruccions reals.
  • Juguem a vendre/comprar pa. Racó del forn.
  • Conservem pa de diferents maneres, fem hipòtesi de què passarà i les comprovem.
  • Elaborem un vídeo QR amb explicació de les passes que cal seguir per fer pa.

1r de Primària - Itineraris que es realitzen el curs actual

Podem viure dins d’un Iglú a la ciutat de Barcelona?

Les cases del món

Partim de la nostra casa: tots tenim un habitatge, però aquest pot ser molt diferent a causa de a la zona geogràfica on se situï, ja que el clima i materials de construcció poden variar completament. Estudiem les diferents cases que hi ha en el món buscant semblances i diferències. Acabem amb la construcció de la maqueta d’una casa que cada equip haurà decidit i pensat com fer.

Per què creix el que hi ha dins l'ou quan el posem a l'aigua?

L'ou de joguina

A 1r els nens i nenes demanen als Reis Mags una joguina nova per a la classe. Al gener arriba un paquet que conté un ou de joguina que cal posar en aigua. De dins de l’ou en sortirà una joguina que anirà creixent i que els durà a investigar la matèria. De què estan fets l’ou i la joguina? Com són aquests materials? Quins altres materials hi ha i quines característiques tenen? Com podem provocar reaccions en aquests materials?

Itineraris realitzats els cursos anteriors

Introducció

A 1r els nens i nenes demanen als Reis Mags una joguina nova per a la classe. Al gener arriba un paquet que conté un ou de joguina que cal posar en aigua. De dins en sortirà una joguina que anirà creixent i que els durà a investigar la matèria. De què estan fets l’ou i la joguina? Com són aquests materials? Quins altres materials hi ha i quines característiques tenen? Com podem provocar reaccions en aquests materials?

El procés d’investigació acabarà presentant primer als germans, i després a les famílies què hem descobert.

Continguts treballats

  • Coneixement del medi: observació, descripció i classificació de materials en funció d’algunes propietats ,tot relacionant-les amb els seus usos. Canvis en la matèria.
  • Matemàtiques: numeració,sumes i restes,reconeixement de figures de 2 i 3 dimensions en objectes de la realitat(espai i forma),representació de dades amb gràfics.
  • Llengües, català i castellà: comprensió de textos orals i escrits, exposicions orals, expressió escrita (frases i textos breus): carta, text descriptiu, article per al web, còpia.
  • Anglès: comprensió oral i reconeixement de vocabulari específic del tema.
  • Plàstica: reconeixement de les característiques del color i la textura dels materials a través de l’observació i l’exploració sensorial, discriminació de materials: colors, formes i volums.
  • Educació Física: experimentació d’habilitats motrius bàsiques (desplaçaments, salts, girs, control d’objectes) en situacions i contextos variats. Participació lúdica en jocs, experimentant els diferents rols i respectant el compliment de les normes.

Activitats i productes

  • Carta als reis: demanar la joguina
  • Dibuix de l’ou
  • Gràfica de creixement del dinosaure
  • Experiment: posar ous en altres substàncies  
  • Notícia per la web sobre itinerari, escrita pels alumnes
  • Carta al fabricant per saber de què està fet l’ou i la joguina
  • Dinosaure de fang
  • Targetó per convidar als germans a la festa final de l’IA
  • Visita a P5 per saber més sobre els dinosaures
  • Acte de presentació a les famílies.

Introducció

En aquest IA localitzem la nostra escola al barri. Descobrim quins carrers té al voltant, quines places, a quin barri pertany, etc. Ens fixem en la Gal.la Placídia que és la plaça que tenim més a prop i en la que juguem habitualment. Com és? Per què es diu així? Estudiem el plànol i hi col.loquem els elements que la formen. Finalment, debatem com ens agradaria que fos la zona de joc. Quan ens hem posat d’acord construïm una maqueta i ho representem.

Acabem l’IA anant a explicar la nostra proposta, amb la maqueta que hem elaborat, al regidor d’urbanisme de l’Ajuntament de Gràcia.

Continguts treballats

  • Medi Social: Barri, places, pobles, ciutats, serveis del barri, educació cívica. L’Ajuntament del barri. Els regidors.
  • Llengua catalana/castellana: Comprensió de textos orals i escrits, exposicions orals, expressió escrita (frases i textos breus): llistat serveis, text argumentatiu, opinions, còpia.
  • Mates/plàstica: Interpretació de gràfiques, escales, orientació espacial. Disseny de plànols i maquetes.

Activitats i productes

  • Observació de la plaça.
  • Anàlisi dels serveis del barri.
  • Recerca d’informació: què és un barri.
  • Gràfica: de quins barris venim?
  • Proposta de com voldríem la zona infantil de la Gal·la Placídia.
  • Maqueta de la proposta de zona de jocs de la Gal·la Placídia.
  • Presentació de la maqueta a la Regiduria d’urbanisme del barri.

Introducció

Vindrà a la classe una mestra de batxillerat artístic i els preguntarà si es volen presentar a un concurs de stop motion. Ella els hi mostrarà algunes stop motion construïdes per alumnes més grans.
Es plantejarà als alumnes com es pot construir una stop motion.
Es buscarà informació i es visitarà el Museu de Cinema de Girona. Descobriran la capsa fosca i els treballs del germans Lumière i els inicis del cinema. Parlarem amb un expert del cinema actual.
Construiran un folioscopi

Continguts treballats

  • Els stop motion. Com es construeixen ?
  • El Museu del Cinema de Girona
  • La Capsa Fosca
  • Els inicis del cinema: els germans Lumière
  • Els praxinoscope i els taumatrop
  • Disney i el camí cap al cinema actual

Activitats i productes

  • Dibuix inicial stop motion
  • Fitxa post museu del cinema
  • El·laboració folioscopi
  • Fitxa “Què hem après fins ara”
  • Representació teatral sobre el cinema mut
  • Problemes matemàtics, relacionats amb el cinema
  • Creació d’una Stop motion

2n de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual

Què li passa al meu cos quan jugo?

L'aparell locomotor

Les mestres graven els nens al pati mentre juguen a jocs variats. Després de veure les imatges pregunten als nens què li passa al cos quan juguem. Els nens, per grups, ho discuteixen i després ho plasmen en una maqueta. Un cop han descobert, experimentalment, què són els ossos i els músculs i com funcionen, refan la maqueta inicial i elaboren un vídeo per explicar què han après en aquest IA.

 

Et canvio un cromo per una blay blaze, què et sembla?

Comprem!

Els demanem que portin una joguina petita amb el seu preu aproximat, això ens servirà introduir-los en el bescanvi i en els inicis de la moneda. Practicarem entre nosaltres intercanvis a partir de les nostres habilitats i tot plegat ens portarà a la moneda actual, l’euro i a saber-la utilitzar.

 

 

 

Per què pots veure i escoltar els personatges d'una pel·lícula de ficció

El cinema d'animació

Vindrà a la classe una mestra de batxillerat artístic i els preguntarà si es volen presentar a un concurs de stop motion. Ella els mostrarà algunes stop motion construïdes per alumnes més grans. Es plantejarà als alumnes com es pot construir una stop motion. Es buscarà informació i es visitarà el Museu de Cinema de Girona. Descobriran la capsa fosca i els treballs del germans Lumière i els inicis del cinema. Parlarem amb un expert del cinema actual. Construiran un folioscopi.

Itineraris realitzats els cursos anteriors

Introducció

Què són els polls? Com viuen i com es reprodueixen? Estudi de quants alumnes de l’escola han tingut polls i què podríem fer per fer-los desaparèixer de l’EPB. Gran campanya publicitària “ Balmes sense polls” per tota l’escola.
Anirem repetint la campanya els cursos següents i comprovarem si hi ha menys polls a l’escola.

Continguts treballats

  • Medi: el poll com a ésser viu i les seves funcions (nutrició, relació, reproducció). Els paràsits. Composició dels productes repel·lents. Campanya publicitària.
  • Matemàtiques: gràfica i interpretació de dades. Comparació de quantitats.
  • Llengua (català i castellà): comprensió de textos orals i escrits, exposicions orals, expressió escrita: mapa conceptual, rodolins, poema, flyer.
    Música: cançó i dansa del poll.
    Plàstica: modelatge d’un poll amb pasta de sal, disseny de flyer i pòster de la campanya.

Activitats i productes

  • Gràfic de quants alumnes a l’escola han tingut polls i quants cops.
  • Problemes comparatius sobre el calci.
  • Flyer
  • Pòster
  • Visita d’una mare perruquera.
  • Producte repel·lent i recepta
  • Cançó del poll
  • Difusió de la campanya
  • Modelatge d’un poll (pasta de sal)
  • Poema

Introducció

Les mestres graven els nens al pati, mentre juguen a jocs variats. Després de veure les imatges pregunten als nens què li passa al cos quan juguem. Els nens, per grups, ho discuteixen i després ho plasmen en una maqueta. Un cop han descobert, experimentalment, què són els ossos i els músculs i com funcionen, refan la maqueta inicial i elaboren un vídeo per explicar què han après en aquest IA.

Continguts treballats

  • Medi: components de l’aparell locomotor, les seves funcions i les parts que componen l’esquelet humà. Relació dels diferents components de l’aparell locomotor. 
  • Matemàtiques: problemes relacionats amb la quantitat de calci dels aliments. Comparar i ordenar aliments segons la quantitat de calci que tenen. Elaborar un menú per aconseguir la quantitat de calci recomanada.
  • Llengües (català i castellà): comprensió de textos orals i escrits, exposicions orals, expressió escrita: fitxa experimentació, qüestionari, menú, guió del vídeo. 
  • Plàstica: Elaboració d’una maqueta. Elaboració d’una mà articulada amb canyetes.
  • Educació física: activitats per interioritzar aparell locomotor.
  • TIC: recerca d’informació amb links donats. Activitat d’avaluació amb un formulari. Jocs relacionats amb l’aparell locomotor.

Activitats i productes

  • Maqueta de l’aparell locomotor
  • Experimentació amb ossos
  • Dissecció d’una cuixa de pollastre
  • Maqueta d’una mà articulada
  • Re-elaboració de la maqueta inicial
  • Filmació d’un vídeo explicatiu

Introducció

En alguns barris de Barcelona ha arribat a casa un full informatiu sobre el banc del temps: Tens sal?
S’organitza a la classe el racó de la Botiga: un racó de matemàtiques on comprarem i pagarem amb monedes i bitllets d’euro.
Farem càlculs: quant ens gastem, a quant vendrem cada peça), pensarem els llocs on es compren, com farem la publicitat, quina serà la música més adequada, etc…

Al final s’organitzarà una botigueta pel FEM FESTA.

Continguts treballats

  • Compra/venda. Els bescanvis
  • Càlcul amb monedes. Descomposar monedes.
  • Operacions: sumes, restes i multiplicacions.
  • Estimacions. Marge de beneficis
  • Classificació de productes. Procés de comercialització.
  • Elaboració de rètols, productes …pel supermercat i per la botigueta del Fem Festa
  • Vocabulari de productes del supermercat.
  • Comprensió de textos orals i escrits.
  • Expressió oral

Activitats i productes

  • Dibuixos i rètols per muntar el supermercat de les classes de 2n.
  • Manualitats i rètols per muntar la botiga del Fem Festa.
  • Cançó pel fil musical de la botiga de 2n i pel Fem Festa.

3r de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual

D'on venen els animals del Zoo?

Els animals

Les mestres graven els nens al pati, mentre juguen a jocs variats. Després de veure les imatges pregunten als nens què li passa al cos quan juguem. Els nens, per grups, ho discuteixen i després ho plasmen en una maqueta. Un cop han descobert, experimentalment, què són els ossos i els músculs i com funcionen, refan la maqueta inicial i elaboren un vídeo per explicar què han après en aquest IA.

D’on ve l’aigua que surt de l’aixeta?

L'aigua

En aquest IA ens preguntem d’on ve i on va l’aigua a la natura. Volem entendre el cicle de l’aigua. Descobrim en quins llocs podem trobar aigua, observem l’aigua per descobrir-ne les característiques i també experimentem els canvis d’estat. Investiguem què provoca que l’aigua canviï d’estat a la natura. Ens plantegem qüestions ètiques sobre sostenibilitat i sobre la relació que té la sequera amb la pobresa.

 

Podríem viure sense sang?

La sang

La comissió del Fem Festa demana als nens de 3r que facin difusió de la campanya de donació de sang. Rebem la visita del responsable de comunicació de l’escola per saber com es fa una campanya. Després ens fem unes preguntes: Què és la sang? Com és? Per a què li serveix al nostre cos? Fem recerca, observem la sang al microscopi i escoltem la xerrada que ens fan des de Creu Roja. Entenem per què cal donar sang amb l’explicació que ens fan un malalt, receptor de donacions de sang i una donant habitual.

Itineraris realitzats els cursos anteriors

Introducció

En aquest IA ens preguntem d’on ve i on va l’aigua a la natura. Volem entendre el cicle de l’aigua. Descobrim en quins llocs podem trobar aigua, observem l’aigua per descobrir-ne les característiques i també experimentem els canvis d’estat. Investiguem què provoca que l’aigua canviï d’estat a la natura. Ens plantegem qüestions ètiques sobre sostenibilitat i sobre la relació que té la sequera amb la pobresa.

Acabem el nostre IA celebrant un Congrés científic, amb convidats de molts llocs del món, en el que presentem les nostres descobertes a l’auditori.

Continguts treballats

  • Medi: Cicle de l’aigua, estats de l’aigua, canvis d’estat, on podem trobar aigua al planeta, característiques de l’aigua, fórmula de l’aigua, graus (punt fusió i ebullició), potabilització i depuració de l’aigua.
  • Llengües cat/cast:  Tipologies textuals: Guió (estructura) , lèxic específic del tema, expressió i comprensió oral, comprensió lectora, expressió escrita.
  • Anglès: The water cycle. Comprensió d’informacions relacionades amb el continguts de water cycle amb presentació de diversos suports (orals i escrits). Producció de missatges d’intercanvi social a l’aula i relacionats amb contingut temàtic: preguntes, respostes, instruccions de treball… Activitats d’omplir els espais amb el contingut treballat relacionat amb les tasques
  • Matemàtiques: Mesures de capacitat Litre/mililitre (equivalències).
  • Plàstica: Mural cicle de l’aigua. Dibuixos plastificats pel mural

Activitats i productes

  • Recerca d’imatges d’on podem trobar aigua i elaboració d’un mural amb el grup classe.
  • Activitat de descoberta  dels mars i oceans del món  (activitat amb ordinador)
  • Tast  i comparació de líquids per descobrir les característiques de l’aigua.
  • Jocs amb l’aigua i les mesures de capacitat.
  • Experiments al laboratori sobre els canvis d’estat.
  • Lectura d’una notícia.
  • Video InfoK sobre el dia mundial de l’aigua.
  • Congrés científic per presentar les nostres descobertes.

La comissió que organitza el Fem Festa demana als nens de 3r que s’encarreguin de la difusió de la campanya de donació de sang.
Rebem la visita del responsable de comunicació de l’escola, que explica com es fa una campanya. El pas següent és respondre’ns unes quantes preguntes: Què és la sang? Com és? Per a què li serveix al nostre cos? Quina relació hi ha entre l’aparell circulatori i els altres aparells del nostre cos? Fem recerca, observem la sang al microscopi i escoltem la xerrada que ens fan des de Creu Roja. Entenem per què cal donar sang amb l’explicació que ens fan un malalt, receptor de donacions de sang i una donant habitual.

Comencem a preparar la campanya que és el nostre producte final: el cartell, el fulletó, un vídeo per fer-ne publicitat i la difusió de tots aquests productes.

Continguts treballats

  • Coneixement del Medi: La sang: importància de la donació i funció de la sang en el nostre cos. Aparell circulatori. Campanya de màrqueting. 
  • Llengua catalana/castellana: Expressió escrita. Comunicació i expressió oral.Comprensió lectora i oral.
  • Llengua Anglesa: Expressió escrita. Comunicació i expressió oral.
  • Matemàtiques: Recollida de dades de pares/mares donants (del cicle) i gràfica comparativa.
  • Plàstica: Cartell publicitari. Fulletó.

Activitats i productes

  • Llançament amb  demanda per part del responsable de comunicació. 
  • Visita d’un malalt que rep transfusions i d’un donant.
  • Visita de la Creu Roja: Donacions de sang.
  • Recerca d’informació sobre la sang i el sistema circulatori.
  • Recollida de dades sobre pares/mares donants i elaboració de gràfiques.
  • Activitat al laboratori: observem la sang.
  • Realització fulletó i cartell
  • Realització vídeo.
  • Campanya de difusió: visites a establiments propers a l’escola, difusió a les famílies a la sortida  i als companys d’altres cursos.
  • Col·laboració el dia del Fem Festa (acte de donació de sang).

Es comença amb una visita d’una mestra que entregarà a cada classe una carta d’una Associació de Protecció d’Animals (Fedra).
En la carta els demana investigar si les condicions d’espai en què els animals del Zoo de Barcelona viuen, són les òptimes o podrien millorar-se.
A partir d’aquí es genera una investigació sobre les característiques dels diferents animals vertebrats: Com són? Com respiren? On viuen ? Què mengen? Com neixen?, per tal de poder donar resposta a la fundació Fedra.

Continguts treballats

  • Els animals vertebrats ; mamífers, aus, rèptils, peixos, amfibis.
  • Característiques de cada grup (hàbitat, reproducció, alimentació, respiració, com és el seu cos).
  • Clima més favorable.
  • Treball de diferents tipologies textuals. Comprensió lectora
  • Recerca d’informació amb les TIC.
  • La selecció de la informació important.
  • Adquisició de lèxic específic del tema.
  • L’exposició oral.
  • L’expressió escrita.

Activitats i productes

  • Graella individual amb tota la informació recollida per tot l’equip.
  • Mural amb les característiques de cada grup d’animals vertebrats: mamífers, aus, peixos, rèptils i amfibis.
  • Exposició per equips del que s’ha après.
  • Graella individual amb tota la informació de tots els grups d’animals vertebrats.
  • Carta de resposta.

4t de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual

Som el que mengem?

Els aliments

Amb aquest IA volem fer conscients a  l’alumnat  de la importància de seguir una dieta equilibrada per obtenir l’energia necessària per realitzar les activitats diàries, i que la facin arribar a casa.
Treballarem els nutrients, la funció dels aliments, la roda dels aliments i la piràmide dels aliments. Els volem fer conscients de quins són els hàbits alimentaris saludables. Acabarem confeccionant un menú saludable que podem menjar després a casa durant una setmana.

Quina excursió en família t’agradaria fer per Catalunya?

Excursió en família per Catalunya

Després d’unes activitats d’orientació i de situació de Catalunya en el món, plantegem a l’alumnat  que dissenyi una excursió d’un dia, pensada per fer en família i amb activitats per a tothom. Han de decidir el destí, el mitjà de transport, les activitats, calcular el cost, què s’haurà de dur, per quines comarques passarem, quines normes de convivència establim, etc. Un cop dissenyada l’excursió s’haurà de presentar, de la manera més atractiva possible, davant d’un jurat de famílies, alumnes més grans i mestres que triaran una proposta per classe.

Les plantes són éssers vius?

Les plantes

Començarem per plantar una llavor i observar el seu cicle vital. Parlarem dels tipus de plantes i les seves parts. Descobrirem com s’alimenten amb la fotosíntesi i debatrem la importància de preservar la vegetació en el nostre planeta.
Finalitzarem l’itinerari cuidant i trasplantant la mongetera que creix de la llavor que va germinar a  l’inici.

 

 

Itineraris realitzats els cursos anteriors

Introducció

Amb aquest IA volem fer conscients a l’alumnat de la importància de seguir una dieta equilibrada per obtenir l’energia necessària per realitzar les activitats diàries, i que la facin arribar a casa.
Treballarem els nutrients, la funció dels aliments, la roda dels aliments i la piràmide dels aliments. Els volem fer conscients de quins son els hàbits alimentaris saludables.
Acabarem confeccionant un menú saludable que podem menjar després a casa durant una setmana.

Continguts treballats

  • Nutrients i tipus de nutrients. Funció dels nutrients.
  • La roda dels aliments.
  • La piràmide dels aliments.
  • Tipus de dieta.
  • La dieta saludable. Els hàbits alimentaris saludables.
  • Expressió oral, expressió escrita, lectura i comprensió lectora.
  • El menú equilibrat.

Activitats i productes

  • Fitxa Guió amb les característiques del Nutrients.
  • Mural Roda d’aliments.
  • Piràmide dels aliments.
  • Menú Dieta equilibrada.

Introducció

Després d’unes activitats d’orientació i de situació de Catalunya en el món, plantegem a l’alumnat que dissenyi una excursió d’un dia , pensada per fer en família i per tant amb activitats tant per als pares com per als fills. Han de decidir el destí, el mitjà de transport, les activitats, calcular el cost, què s’haurà de dur, per quines comarques passarem, quines normes de convivència establim, etc.

Un cop dissenyada l’excursió, s’haurà de presentar, de la manera més atractiva possible, davant d’un jurat de famílies, alumnes més grans i mestres que triaran una proposta per classe.

L’escola proposarà a l’AFA fer realitat les dues sortides escollides durant el curs.

Continguts treballats

  • Català i castellà: Expressió oral, expressió escrita, lectura i comprensió lectora.
  • Medi Social: Mapes de Catalunya (físics i polítics), plànols, Google maps, punts cardinals, comarques (muntanya, costa, plana). 
  • Matemàtiques: Numeració, càlcul (preus, descomptes), mesures de longitud (càlcul de distàncies, kms-m), mesures de temps (hores, minuts).
  • Anglès: Vocabulari (What can I take to my field trip?) Què portem a la motxilla per fer l’excursió?: clothes, food, classroom objects, etc.

Activitats i productes

  • Orientació amb bruíxol·les al pati-terrat.
  • Observació del món amb el globus terraqüi: oceans i continents.
  • Viatge des del món fins a Catalunya ( Google- maps)
  • Qüestionari en equip: Quines excursions ens agraden? 
  • Visita a l’oficina de turisme de Catalunya al Palau Robert. On podem anar d’acord amb el que ens agrada?
  • Recerca d’informació per planificar l’excursió que l’equip ha decidit proposar.
  • Elaboració del guió i preparació de la presentació de la proposta.

5è de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual

El nostre planeta està sol?

El sistema solar

Després de fer una pluja d’idees sobre el que sabem i el que ens agradaria saber del Sistema Solar, comencem a investigar. Busquem informació dels diferents planetes que el formen. Descobrim els moviments de rotació i translació, Investiguem sobre la lluna, les seves fases, els eclipsis… Construïm maquetes que ens ajuden a entendre millor allò que aprenem. Acabem elaborant, cada equip, un mòbil que representa el Sistema Solar

Què li passa al temps que sembla boig?

El canvi climàtic

Comencem amb la presentació del projecte Recerkids i contextualitzant la recerca que farem. Per fer-la seguirem el mètode científic. Ens plantegem les preguntes que generen la investigació, planifiquem la recerca amb l’experimentació i la recollida de dades.
Aquestes dades s’analitzaran per poder extreure les conclusions i finalment els divulgarem mitjançant un pòster,

Per on volem passar en un viatge per Espanya?

Fer un tomb per Espanya

S’iniciarà amb l’aprenentatge dels conceptes de les formes de relleu i les parts d’un riu. Després de conèixer el relleu d’Espanya (serralades i rius) es treballarà el perfil topogràfic. Es farà una maqueta del relleu d’Espanya. Finalment faran una presentació, explicant cada etapa del seu recorregut, indicant  províncies, comunitats i unitats de relleu. Hauran d’incloure imatges o dibuixos de les unitats de relleu.

Itineraris realitzats els cursos anteriors

Introducció

En aquest IA volem que l’alumnat descobreixi què és el clima i com les alteracions humanes sobre el planeta, especialment la contaminació de l’aigua i l’aire, poden alterar-lo fins al punt de provocar canvis que afectin la nostra vida futura. L’itinerari acaba amb l’elaboració de propostes fetes per l’alumnat de què hem de fer, tots plegats, per aturar el canvi climàtic.

Continguts treballats

  • Medi natural i social: El clima, el temps meteorològic, les zones climàtiques del món, la contaminació de l’aigua i de l’aire, el canvi climàtic,la valoració d’actuacions que contribueixen a la protecció del medi. 
  • Matemàtiques: Estadística bàsica (mitjana) i elaboració i interpretació de gràfiques. 
  • Llengües (català i castellà): Comprensió de diferents tipologies de textos orals i escrits (vídeo, conferències, articles científics, web) producció de textos escrits (resum, opinió, qüestionari i rodolins) exposicions orals (llenguatge verbal i no verbal) 
  • Llengua anglesa: participació activa a les interaccions orals ,comprensió d’instruccions de treball, producció de textos orals breus amb contingut curricular d’altres àrees, comprensió d’informacions relacionades amb altres àrees i identificació del vocabulari d’un tema específic.
  • TAC: Elaboració de gràfiques amb Excel. 
  • Plàstica: Composició d’un quadre plàstic per ser fotografiat  i elaboració del llibre “Què plou?”

Activitats i productes

  • Experimentació amb l’aigua: tast, anàlisi i descripció d’aigües (entre elles aigua de pluja).
  • Visita a l’exposició del CCCB: “Després de la fi del món”. 
  • Xerrada sobre les conclusions de  l’estudi “Breathe”, en el qual va participar l’escola , sobre la contaminació de l’aire a Barcelona. 
  • Visita de la mare d’un alumne que treballa en protecció mediambiental a l’Ajuntament de Sant Cugat. 
  • Elaboració d’un llibre divulgatiu sobre la protecció del medi ambient.

Introducció

Després d’haver fet un estudi dels diferents agents geològics que hi ha a la Terra i de situar Barcelona en la placa que li correspon, es fa la proposta de fer un petit robot simulador del moviment que hi hauria a Barcelona, construir amb Lego un edifici simulant l’escola, poder valorar si el terra de la nostra escola es mou realment i amb quina intensitat..
En aquest itinerari s’inclou la introducció a la robòtica amb la construcció de diferents robots i la utilització del llenguatge computacional per programar-los.

Continguts treballats

  • Plaques tectòniques, falles, plecs i pangea.
  • Els terratrèmols.
  • Parts d’un volcà: cràter, magma.
  • Tipus de volcans: actius, inactius i extingits.
  • Afectació als éssers humans (construcció de cases…).
  • Mesures (graus del terratremols).
  • Interpretació de gràfics ICC.
  • Utilització del Llenguatge Computacional.
  • Vocabulari de la robòtica.
  • Explicació dels robots.

Activitats i productes

  • Plaques fetes amb porexpan.
  • Documents explicant capes de la Terra.
  • Puzzle Pangea.
  • Construcció d’un  robot simulador del moviment d’un terratrèmol.
  • Construcció d’un robot detector de moviment.
  • Dibuix del volcà.
  • Mapa Mundi amb els volcans del món.
  • Construcció d’una plataforma que simuli el moviment del terra de la nostra escola a Barcelona.

6è de Primària - Itineraris que es realitzen al curs actual

Què em mou?

El sistema nerviós

Volem ajudar els nois i noies de sisè a descobrir com funciona el seu cos quan es mou. Ells ja coneixen els músculs i els ossos. En aquest IA els relacionem amb els nervis per entendre que tot plegat forma un sistema que s’ocupa del moviments que fem, voluntària o involuntàriament. També ens preguntem quins problemes, disfuncions o malalties pot tenir el sistema nerviós i com l’hem de cuidar perquè ens duri molt i en bon estat.

Quan carrego el Chromebook, d’on prové l’energia?

Renovem les energies

Després de la concentració que hi va haver a Travessera de Gràcia, davant la nostra escola, on es reclamava disminuir la contaminació de Barcelona, ens plantegem què genera la contaminació.
Parlem de l’energia que fa moure els cotxes, de l’energia neta i de la contaminant. Descobrim les fonts d’energia, les energies renovables i no renovables. Investiguem d’on prové l’energia que fa funcionar els nostres aparells elèctrics. Treballem i concretem propostes pràctiques que estan al nostre abast per no malgastar energia i fer-ne un ús responsable. Acabem construint un vehicle que es mou sense haver d’utilitzar l’electricitat per desplaçar-se.

El terra de la nostra escola es mou?

Fer un tomb per Espanya

Després d’haver fet un estudi dels diferents agents geològics que hi ha a la Terra i de  situar Barcelona en la placa que li correspon, es fa la proposta de fer un petit robot simulador del moviment que hi hauria a Barcelona, i construir amb Lego un edifici simulant l’escola, poder valorar si el terra de la nostra escola es mou realment i amb quina intensitat. En aquest itinerari s’inclou la introducció a la robòtica amb la construcció de diferents robots i la utilització del llenguatge computacional per programar-los.

Itineraris realitzats els cursos anteriors

Introducció

Partirem de l’experiència dels nois i noies de sisè i de les seves motxil.les, i viatjarem fins al sarró d’un jove barceloní de l’Edat Mitjana. Què hi duria al sarró? Què en sabem de l’Edat Mitjana? Ens plantejarem totes les preguntes per saber què feien i com vivien a Barcelona el 1019. Tot el que descobrim ho mostrarem en una maqueta i després podrem revisar el sarró que d’entrada havíem imaginat. Ho haurem encertat? Ens agrada més aquella vida o l’actual?

Continguts treballats

  • Medi: El pas del temps, la tira històrica, les característiques de l’Edat Mitjana, els factors de canvi cap a l’Edat Moderna.
  • Llengua (català i castellà): Comprensió de diferents tipologies de textos orals i escrits (vídeo, textos històrics, web, etc) producció de textos escrits (resum, esquema, bones preguntes, descripció de la maqueta) i exposicions orals (llenguatge verbal i no verbal) 
  • Llengua anglesa: Participació activa a les interaccions orals ,comprensió d’instruccions de treball, producció de textos orals breus amb contingut curricular d’altres àrees (presentació del contingut del sarró) comprensió d’informacions relacionades amb altres àrees i identificació del vocabulari d’un tema específic (tira històrica). 
  • Matemàtiques: Els segles. Gràfica de població. 
  • Plàstica: Construcció del sarró amb goma-eva, maqueta.
  • Música: La música religiosa de l’Edat Mitjana (el cant gregorià). L’escriptura musical amb nombres romans.

Activitats i productes

  • Sarró.
  • Fragments de pel·lícules de l’Edat Mitjana.
  • Plantejament de “bones preguntes”. 
  • Recerca d’informació i  elaboració d’un esquema.
  • Maqueta.
  • Presentació de maquetes.
  • Revisió del sarró.

Introducció

Volem ajudar els nois i noies de sisè a descobrir com funciona el seu cos quan es mou. Ells ja coneixen els músculs i els ossos. En aquest IA els relacionem amb els nervis per entendre que tot plegat forma un sistema que s’ocupa del moviments que fem, voluntària o involuntàriament. També ens preguntem quins problemes, disfuncions o malalties pot tenir el sistema nerviós i com l’hem de cuidar perquè ens duri molt i en bon estat.

Continguts treballats

  • Medi natural: El sistema locomotor (ossos, músculs, nervis), els moviments voluntaris i involuntaris, el cervell, les neurones, la medul.la.
  • Matemàtiques: Càlcul de mitjanes i freqüències i gràfics de barres. Problemes sobre el temps de reacció. 
  • Llengües (català i castellà): Comprensió de diferents tipologies de textos orals i escrits (vídeo, conferències, textos científics, web, etc) producció de textos escrits (resum,esquema, text científic, fitxa experiment, qüestionari) i exposicions orals (llenguatge verbal i no verbal) 
  • Llengua anglesa: Participació activa a les interaccions orals , producció de textos orals  amb contingut curricular d’altres àrees, producció de text escrit (pòster publicitari), exposició oral ( explicació poster) comprensió d’informacions relacionades amb altres àrees i identificació del vocabulari d’un tema específic.
  • TAC: Google formulari, plataforma Padlet.
  • Plàstica: Dibuix,  fotografies, elaboració de maquetes,

Activitats i productes

  • Fotografies de moviments voluntaris o involuntaris, fetes per l’alumnat.
  • Dibuix en grup de com ens imaginem que es produeixen els moviments de les fotografies. 
  • Dissecció d’una pota de pollastre per veure músculs, articulacions, lligaments i tendons. 
  • Conferència sobre el sistema nerviós a càrrec d’un neuròleg, pare d’un alumne.
  • Elaboració d’un pòster a mida real d’un noi/ noia i el seu sistema nerviós. 
  • Presentació dels pòsters a l’alumnat de 2n i explicació senzilla de com funciona el sistema nerviós.
  • Campanya divulgativa en anglès sobre com hem de cuidar-nos, a les aules de 1r i 2n d’ESO. 
  • Reflexió final de com havíem explicat els moviments de les fotografies inicials. Dibuix refet.

Introducció

Un jove mestre de l’escola ens ve a explicar que té un moto per venir a l’escola, però que ara la normativa ha canviat i que si vol seguir utilitzant la seva moto per Barcelona, li cal canviar-se-la. A partir d’aquí s’inicia una conversa sobre el fet de si coneixien el canvi, i els motius que el generen per centrar-los en la contaminació i les energies.
L’itinerari els conduirà cap a la recerca d’informació que ajudi a entendre conceptes com energia, fonts d’energia, i energies renovables… A experimentar amb material elèctrics per acabar construint un vehicle de tracció mecànica que funcioni amb aire o aigua

Continguts treballats

  • Mètode científic: passos.
  • Fonts d’energia més utilitzades en la societat.
  • Diferenciació entre energies renovables i no renovables.
  • Tipus d’energies.
  • Energia i contaminació
  • Electricitat, aplicació, estalvi, bon ús.
  • Reconeixement dels elements d’un circuit elèctric: generador elèctric, receptors, conductors, controladors (polsadors i interruptors).
  • Valoració del funcionament del vehicle sense electricitat.
  • Comprensió de textos escritos en diferentes formatos (instruccions, imatges, documentacions… ) vinculats a l’energia.
  • Producció de textos escrits: explicacions, justificacions, respostes.
  • Recerca i selecció d’informació a internet i a llibres.

Activitats i productes

  • Document sobre les Fonts d’Energia.
  • Document energies.
  • Document de les Energies Renovables.
  • Mapa conceptual de les energies.
  • Problemes de càlculs energètics.
  • Circuit elèctric.
  • Proposta solucionant el treball d’investigació.
  • Creació d’un vehicle de tracció mecànica que funciona amb aire o aigua.

1r d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL

Què passaria si desapareguessin les abelles?

Què bèstia!

En aquest itinerari ens fem la següent pregunta: Què passaria si desapareguessin les abelles? Per respondre-la, ens endinsem en el món dels éssers vius i els ecosistemes, treballem els 5 regnes d’éssers vius i la interacció de les espècies en els ecosistemes, la importància de la biodiversitat i les espècies en perill d’extinció. Ens plantegem la petjada ecològica de l’ésser humà en el medi ambient i tot el que es podria fer per minimitzar-la . D’aquesta manera descobrirem per què és tan important que les abelles no desapareguin A final de curs compartirem tot el que hem après en una exposició per a les famílies.

 

 

De què depèn la teva felicitat?

Que bé que vius!

El que pretenem amb aquest itinerari és que l’alumnat prengui consciència de la seva situació privilegiada, treballant els drets dels infants (dret a l’ alimentació, l’educació, la salut, l’oci, la nacionalitat, la família, etc) Una vegada analitzada la seva pròpia situació, la contrastarà amb altres realitats més desafavorides A partir d’aquí treballarem el valor de l’empatia com a primer pas cap a l’acció solidària. A l’hora d’escollir el tema, a banda de vincular-lo amb el currículum de ciències socials, hem mirat de poder relacionar-lo amb el tema dels refugiats, perquè és un eix temàtic proper, real i significatiu.

 

 

Itineraris realitzats els darrers cursos

Introducció

En aquest itinerari ens fem la següent pregunta: Què passaria si desapareguessin les abelles?
Per respondre-la, ens endinsem en el món dels éssers vius i els ecosistemes, treballem els 5 regnes d’éssers vius i la interacció de les espècies en els ecosistemes, la importància de la biodiversitat i les espècies en perill d’extinció. Ens plantegem la petjada ecològica de l’ésser humà en el medi ambient i tot el que es podria fer per minimitzar-la . D’aquesta manera descobrirem per què és tan important que les abelles no desapareguin
A final de curs compartirem tot el que hem après en una exposició per a les famílies.

Continguts treballats

  • Ciències naturals: Classificació dels éssers vius: els cinc regnes. Ecosistemes. Cadenes i xarxes tròfiques. Hàbitat i nínxol ecològic. Biodiversitat
  • Matemàtiques: Estadística bàsica.
  • Llengües: El text expositiu i instructiu. Propietats del text: adequació, coherència, cohesió i correcció. Estratègies comunicatives (planificació i exposició de textos orals).
  • TAC: Classroom Science Bits (cerca i gestió de la informació).
  • Plàstica: Representació dels aprenentatges a través del llenguatge plàstic i creatiu.

Activitats i productes

  • Piràmide taxonòmica.
  • Rusc de recerca sobre les abelles.
  • Quadern de camp.
  • Jocs de taula sobre els cinc regnes i els ecosistemes.
  • Mapa mental sobre els canvis en els ecosistemes.
  • Fake news / Kahoot sobre les espècies en perill d’extinció.
  • Debat per equips: Què passaria si desapareguessin les abelles?
  • Exposició final per a les famílies.

Introducció

El que pretenem amb aquest itinerari és que l’alumnat prengui consciència de la seva situació privilegiada, treballant els drets dels infants (dret a l’ alimentació, l’educació, la salut, l’oci, la nacionalitat, la família, etc) Una vegada analitzada la seva pròpia situació, la contrastarà amb altres realitats més desafavorides A partir d’aquí treballarem el valor de l’empatia com a primer pas cap a l’acció solidària
A l’hora d’escollir el tema, a banda de vincular-lo amb el currículum de ciències socials, hem mirat de poder relacionar-lo amb el tema dels refugiats, perquè és un eix temàtic proper, real i significatiu

Continguts treballats

  • Socials: Els drets dels infants. Els moviments migratoris: tipus i causes. Els camps de refugiats.
  • Ciències naturals: La piràmide nutricional. Els tipus d’aliments.
  • Matemàtiques: Estadística bàsica. Factors de conversió.
  • Llengües: Tipologia textual (text expositiu i descriptiu). Propietats del text (adequació,cohesió i correcció). Estratègies comunicatives (planificació i exposició de textos orals. Llenguatge verbal i no verbal, llenguatge publicitari i audiovisual.
  • TAC: Utilització de programes d’edició d’imatge, vídeo i so. Utilització del full de càlcul i la presentació de diapositives.
  • Plàstica: Disseny d’una campanya de sensibilització (cartells, flyers…). Disseny d’una exposició sobre camps de refugiats

Activitats i productes

  • Exposició oral sobre els drets dels infants.
  • Mapa de coordenades amb la situació de diversos camps de refugiats a tot el món.
  • Realització d’un menú equilibrat i esmorzar.
  • Elaboració de material audiovisual i gràfic per fer la campanya solidària.
  • Publicitat de la campanya. 
  • Exposició final.

2n d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL

Construeix la teva ciutat ideal

Fem City!

Joc urbanístic ​on cada equip ha de presentar una maqueta a escala de la ciutat que hagi dissenyat. Per crear la seva ciutat ideal cal superar un seguit de tasques i reptes tot seguint les instruccions. L’objectiu és aconseguir una ciutat innovadora, ecològica, sostenible i amb els serveis que cobreixin les necessitats bàsiques d’una població de 14000 habitants i de 40 km2 de superfície. Al finalitzar la maqueta cada grup haurà d’exposar i argumentar per què l’han dissenyat d’aquesta manera.

Assolim els objectius de la UE sobre residus?

Envàs, on vas?

L’objectiu d’aquest itinerari és aprendre com es construeix el coneixement. Per això apliquem cadascun dels passos del mètode científic, per realitzar una recerca sobre els residus i els problemes que generen, amb l’objectiu de saber si Catalunya  podrà acomplir l’objectiu en matèria de reciclatge de residus que establí la Unió Europea per a l’any 2020.

 

Poden els robots substituir els éssers vius?

Jo, robot?

Al tercer trimestre ens plantegem si els robots podran, en un futur pròxim, substituir els éssers vius en la majoria de les seves activitats. Després d’investigar com la robòtica s’aplica en diferents camps, ens proposem utilitzar el mètode científic après en l’anterior itinerari per  poder respondre la nostra pregunta: hem construït un robot, l’hem programat i hem experimentat amb ell per comparar el que fan alguns éssers vius i el que el nostre robot pot arribar a fer.

Itineraris realitzats els darrers cursos

Introducció

Joc urbanístic ​on cada equip ha de presentar una maqueta a escala de la ciutat que hagi dissenyat. Per crear la seva ciutat ideal cal superar un seguit de tasques i reptes tot seguint les instruccions. L’objectiu és aconseguir una ciutat innovadora, ecològica, sostenible i amb els serveis que cobreixin les necessitats bàsiques d’una població de 14000 habitants i de 40 km2 de superfície.

Al finalitzar la maqueta cada grup haurà d’exposar i argumentar per què l’han dissenyat d’aquesta manera.

Continguts treballats

  • Socials: Demografia i urbanisme.
  • Matemàtiques: Geometria (àrees i volums). Estadística bàsica, àlgebra i escales.
  • Llengües: Tipologia textual (text argumentatiu, expositiu i descriptiu). Propietats del text (adequació,cohesió i correcció). Estratègies comunicatives (planificació i exposició de textos orals). Llenguatge verbal i no verbal. Llenguatge publicitari i audiovisual.
  • Música: Contaminació acústica. Elements musicals compositius (vocals i instrumentals).
  • Ciències naturals: Tipus d’energia, fonts d’energia i conservació de l’energia. Reciclatge.
  • TAC: Utilització de programes d’edició d’imatge, vídeo i so. Creació de website

Activitats i productes

  • Creació d’un Pla d’Ordenació Urbanística Municipal.
  • Creació d’una ordenança mediambiental.
  • Creació dels diferents elements corporatius de la ciutat.
  • Plànols a escala del projecte de  la ciutat.
  • Edificis de diferents formes geomètriques depenent dels seu ús.
  • Maqueta a escala de la ciutat.
  • Exposició final.

Introducció

L’objectiu d’aquest itinerari és aprendre com es construeix el coneixement. Per això apliquem cadascun dels passos del mètode científic, per realitzar una recerca sobre els residus i els problemes que generen, amb l’objectiu de saber si Catalunya  podrà acomplir l’objectiu en matèria de reciclatge de residus que establí la Unió Europea per a l’any 2020. 

Ens grups, dissenyem un mètode per mesurar els residus que es generen a casa nostra de cadascuna de les fraccions: vidre, matèria orgànica, paper i cartró, envasos lleugers i rebuig. L’objectiu és reunir les dades de les llars de tot l’alumnat de segon d’ESO per conèixer si les famílies de 2n d’ESO de l’Escola Pia Balmes arribem a reciclar el 50% dels residus de cada llar.

Per acabar, cada grup ha de dissenyar un vídeo publicitari en el qual es sintetitzi tota la informació recollida en un anunci de menys d’un minut. Per facilitar aquesta tasca, comptarem amb una classe magistral impartida per una publicista que ens ensenyarà com condensar tota aquesta informació en un missatge curt, que cridi l’atenció i que convidi a un canvi en la nostra actitud.

Continguts treballats

  • Ciències Naturals: Mètode científic, residus sòlids urbans, reducció, reutilització i reciclatge.
  • Matemàtiques: Càlcul de mitjanes, càlcul de tant per cent, representació gràfica.
  • Llengües: Lectura de documents en anglès (textuals i videogràfics). Català: Redacció d’un article científic i redacció d’un informe. Realització de 4 exposicions. Realització d’un storyboard i d’un storytelling.
  • TAC: Creació de fulls de càlcul, representacions gràfiques, enregistrament d’imatges, edició d’imatges, edició de so, muntatge d’un vídeo.

Activitats i productes

  • Redacció d’un informe sobre la problemàtica dels residus a nivell global
  • Redacció d’un article científic comunicant el resultat de la recerca realitzada.
  • Realització d’un Knolling representatiu dels residus que genera cada grup.
  • Elaboració d’un storyboard i un storytelling per a l’elaboració d’un vídeo publicitari.
  • Realització d’un vídeo publicitari.

Introducció

Al tercer trimestre ens plantegem si els robots podran, en un futur pròxim, substituir els éssers vius en la majoria de les seves activitats.

Després d’investigar com la robòtica s’aplica en diferents camps, ens proposem utilitzar el mètode científic après en l’anterior itinerari per  poder respondre la nostra pregunta: hem construït un robot, l’hem programat i hem experimentat amb ell per comparar el que fan alguns éssers vius i el que el nostre robot pot arribar a fer.

Continguts treballats

  • Ciències: Mètode científic.
  • Tecnologia: Programació i robòtica.
  • Llengües: El text argumentatiu, expositiu i descriptiu. Propietats del text (adequació, coherència, cohesió i correcció). Estratègies comunicatives (planificació i exposició de textos orals. Llenguatge verbal i no verbal, llenguatge audiovisual
  • TAC: Eines comunicatives

Activitats i productes

  • Muntatge i programació de robots.
  • Experiments científics amb els robots creats pels alumnes.
  • Exposició final.

3r d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL

Limitem els límits?

Limitem el consum

L’objectiu plantejat a l’alumnat és el de reflexionar sobre l’origen, les característiques, la utilitat, la conveniència, els criteris i la legislació de les fronteres. Per aconseguir-ho, l’alumnat es converteix en actrius, actors, cantautors/es, creadors/es multimèdia, investigadors/es, conferenciants, pensadors/es i galeristes… modestament. I tot això, per intentar respondre a la pregunta: “Limitem els límits o els límits ens limiten?” El producte final de l’itinerari són Googlegrames (composicions fotogràfiques) que tenen per objectiu expressar contradiccions, metàfores i símbols relacionats amb les fronteres. El propi alumnat ha de dissenyar i proposar l’espai i la campanya publicitària per a la seva exposició.

How is the Human system downloaded?

Ets una màquina!

L’objectiu d’aquest itinerari és estudiar com és i com funciona el cos humà, des de la visió que es tracta…o no, d’una màquina. L’estructura parteix d’alguns dels apartats que es troben en les instruccions de les màquines i aparells: identificació, instal·lació, funcionament, manteniment i diagnòstic. Ens permet relacionar el cos humà amb les proporcions com a exemple d’integració entre les matemàtiques i la naturalesa; aprofundir sobre com és, com funciona, com prevenir possibles problemes de salut i com identificar malalties. Considerem fonamental el procés de reflexió per entendre com som, i per conscienciar sobre el bon tracte al propi cos, perquè només en tenim   ni ens ha de durar tota la vida…

Itineraris realitzats els darrers cursos

Introducció

L’objectiu plantejat als/les alumnes és el de reflexionar sobre l’origen, les característiques, la utilitat, la conveniència, els criteris i la legislació de les fronteres. Per aconseguir-ho, els/les nostres alumnes es converteixen en actrius, actors, cantautors/es, creadors/es multimèdia, investigadors/es, conferenciants, pensadors/es i galeristes… modestament. I tot això, per intentar respondre a la pregunta: “Limitem els límits o els límits ens limiten?” El producte final de l’itinerari són Googlegrames (composicions fotogràfiques) que tenen per objectiu expressar contradiccions, metàfores i símbols relacionats amb les fronteres. El propi alumnat ha de dissenyar i proposar l’espai i la campanya publicitària per la seva exposició.

Continguts treballats

  • Socials i Cultura religiosa: Geopolítica i geografia econòmica i humana. Drets Humans. 
  • Llengües i idioma: Expressió oral i escrita; lectura comprensiva del text.
  • Art: Mural, muntatge vídeo i imatge
  • TAC: Recerca, edició de text, edició de vídeos i imatges, DPA.

Activitats i productes

  • Cançó.
  • Vídeo i mural.
  • Presentacions de les fronteres i mapes conceptuals.
  • Presentacions de diferents països.
  • Mapes de fluxos.
  • Articles d’opinió en anglès.
  • Debat / rolplay.
  • Projecte tecnològic. Construcció d’un objecte simple a partir de la reutilització de roba.
  • Campanya / exposició.

Introducció

L’objectiu d’aquest itinerari és estudiar com és i com funciona el cos humà, des de la visió que es tracta…o no, d’una màquina. L’estructura parteix d’alguns dels apartats que es troben en les instruccions de les màquines i aparells: identificació, instal·lació, funcionament, manteniment i diagnòstic. Ens permet relacionar el cos humà amb les proporcions com a exemple d’integració entre les matemàtiques i la naturalesa; aprofundir sobre com és, com funciona, com prevenir possibles problemes de salut i com identificar malalties. Considerem fonamental el procés de reflexió per entendre com som, i per conscienciar sobre el bon tracte al propi cos, perquè només en tenim un, i ens ha de durar tota la vida…

Continguts treballats

  • Ciències naturals (biologia humana): Proporcions del cos i proporció àuria, anatomia, reproducció, higiene i salut, ritmes circadiaris, malalties.
  • Matemàtiques: Proporcions, figures semblants, estadística.
  • Llengües: Vocabulari de les parts del cos en català, castellà i anglès; expressió escrita, capacitat de síntesi, rigor en textos científics.
  • Art: Representació de cares i cossos humans.
  • TAC: Recerca, edició de vídeos, full de càlcul, presentacions, qüestionaris.

Activitats i productes

  • Dibuix de la cara i el cos d’un company.
  • Traduccions dels noms de les parts del cos.
  • Relacionar les mesures preses als companys amb la proporció àuria.
  • Identificació i construcció de figures semblants.
  • Construcció d’una figura humana amb articulacions mòbils seguint les proporcions àuries.
  • Presentació Impress sobre la gestació, el part i els primers dies de vida.
  • Gràfics amb el Calc sobre el creixement dels fetus.
  • Elaboració de Quizziz (app per jugar) sobre els sistemes del cos humà. Intercanvi dels quizziz per aprendre jugant amb els dels companys. 
  • Decàleg sobre salut i higiene.
  • Tanca publicitària amb un lema basat amb un dels bons hàbits proposats per l’equip.
  • “Diagnòstics” a partir de signes i símptomes, adoptant alternativament rols de pacient, observador i equip mèdic. 
  • Representació teatralitzada de consultes mèdiques.

4t d'ESO - ITINERARIS QUE ES REALITZEN AL CURS ACTUAL

Fem una obra de teatre?

Tea... tra, tra, tra

L’objectiu d’aquest itinerari és utilitzar l’art i el teatre musical com a mètode d’aprenentatge i de divulgació científica. Estructurats en reptes  i utilitzant la metodologia “scrum” per fomentar l’organització i l’autonomia de l’alumnat, treballarem els descobriments més rellevants en tres àmbits de la ciència: genètica i evolució, astronomia, i física. Cada repte acabarà amb una exposició artística d’un producte relacionat amb el contingut: Finalment, els tres grups classes treballaran conjuntament per elaborar i realitzar una obra de teatre musical que reculli els reptes treballats.

Fem de periodistes

Barcelona en blanc i negre

A partir de l’estudi del període de la Barcelona de postguerra, l’alumnat haurà de posar-se a la pell dels periodistes i elaborar un diari, un programa de ràdio i un informatiu pel cinema (NO-DO) amb fets destacats de l’època, tot descobrint com era i com es vivia a la ciutat.

 

 

 

 

Itineraris realitzats els darrers cursos

Introducció

L’objectiu d’aquest itinerari és utilitzar l’art i el teatre musical com a mètode d’aprenentatge i de divulgació científica. Estructurats en reptes, i utilitzant la metodologia “scrum” per fomentar l’organització i l’autonomia de l’alumnat, treballarem els descobriments més rellevants en tres àmbits de la ciència: genètica i evolució, astronomia, i física.

Cada repte acabarà amb una exposició artística d’un producte relacionat amb el contingut. Finalment, els tres grups classe treballaran conjuntament per elaborar i realitzar una obra de teatre musical que reculli els reptes treballats.

Continguts treballats

  • Anglès: Expressió oral i escrita
  • Català: Expressió oral i escrita, comprensió lectora
  • Castellà: Expressió oral i escrita
  • Plàstica: Expressió artística
  • EF: Expressió corporal
  • Ciències: Genètica i evolució, física, astronomia.

Activitats i productes

  • Tallers d’escenografia, música, interpretació teatral i guionatge
  • Exposició en anglès de productes escenogràfics sobre les teories de l’evolució.
  • Videoclip musical en català amb les teories heliocentristes i geocentristes.
  • Elaboració d’un guió i representació teatral en castellà d’un sopar entre diversos científics.
  • Exposició sobre la dona i la ciència.
  • Guió d’una obra teatral en 3 actes de tot el curs.
  • Escenografia d’una obra de teatre.
  • Elaboració de la música de l’obra.
  • Interpretació de l’obra

Introducció

A partir de l’estudi del període de la Barcelona de postguerra, l’alumnat haurà de posar-se a la pell dels periodistes i elaborar un diari, un programa de ràdio i un informatiu pel cinema (NO-DO) amb fets destacats de l’època, tot descobrint com era i com es vivia a la ciutat.

Continguts treballats

  • Anglès: Expressió oral i escrita.
  • Català: Expressió oral i escrita, comprensió lectora.
  • Castellà: Expressió oral i escrita.
  • Socials: El franquisme, les fonts històriques.

Activitats i productes

  • Diari en castellà / diari en anglès.
  • Programa de ràdio en castellà / català.
  • Audovisual en castellà.