L’Escola Pia i la UVic fan recerca conjunta sobre innovació pedagògica a l’escola
[vc_row][vc_column][cmo_section_header heading="Signen un conveni per avaluar el SUMMEM, un projecte innovador que porten endavant les 20 institucions educatives de l’Escola Pia." heading_tag="h4" separator_style="separator-none"][cmo_section_header heading="El lideren investigadors universitaris que avaluen escoles, formen i guien els seus educadors per tal que puguin analitzar els projectes aplicats" heading_tag="h4" separator_style="separator-none"][cmo_single_image image="18190"][vc_empty_space height="16px"][vc_column_text]Un equip d’investigadors de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, que pertanyen als grups de recerca Atenció a la Diversitat (GRAD) i el de Recerca Educativa (GREUV), lideren una iniciativa de recerca sobre el SUMMEM, projecte de l’Escola Pia que vol donar respostes educatives reals als reptes de la societat del segle XXI i a la missió que té encomanada la institució, apostant per l’aprenentatge interdisciplinari, inclusiu, per competències i cooperatiu. Amb el nom de “Aprenem del SUMMEM”, aquesta recerca conjunta busca avaluar i reflexionar sobre les innovacions que s’introdueixen a l’aula, estrènyer relacions entre els diferents nivells del món educatiu i empoderar gent de les escoles per fer la recerca de les seves propostes i no només la seva aplicació.
El conveni de col·laboració ha estat signat aquest divendres 26 de gener al Rectorat de la UVic-UCC, pel rector de la Universitat, Jordi Montaña, i pel secretari general de les Institucions Educatives de l’Escola Pia.
La recerca, que tindrà una durada de tres anys a partir del passat mes d’abril, treballarà quatre aspectes:
-
El SUMMEM, ajuda a millorar l’aprenentatge dels alumnes?
-
Aquest projecte, millora les seves competències no racionals –actituds?
-
Les institucions educatives de l’Escola Pia, són realment inclusives?
-
Documentar el procés de canvi per poder-lo aplicar, posteriorment, en altres llocs
Els investigadors universitaris analitzaran una mostra de set escoles, però a més formaran i orientaran un equip de 14 persones vinculades a la institució per tal que puguin fer aquesta recerca a la resta d’escoles. Aquestes persones responen a un perfil heterogeni per edats i formació –n’hi ha de graduats a doctors–, i treballen en diferents etapes i responsabilitats a les institucions educatives i fundacions socials de l’Escola Pia de Catalunya.
“Aprenem del SUMMEM” és una recerca quantitativa i qualitativa, ja que en el resultat de les diferents proves es recolliran les opinions de pares i mares, educadors i alumnes. La voluntat, quan acabi el projecte, és que les dades quedin recollides en una tesi doctoral.
SUMMEM, Aprèn i conviu
Aquest curs 2017-2018, més de 8.275 nens i nenes de diferents etapes educatives de les 19 escoles treballen amb el SUMMEM, una iniciativa pedagògica renovadora que implica ja a 556 educadors i educadores. Es treballa amb itineraris interdisciplinaris (diferents matèries alhora) i sempre amb una estructura d’aprenentatge cooperatiu. Aquests itineraris es fan a partir de metodologies molt concretes com ara la resolució de problemes, l’aprenentatge servei, el treball per projectes i la investigació/recerca.
En quatre cursos, els 20.000 alumnes de l’Escola Pia treballaran segons aquesta metodologia, que busca que l’alumne es prepari per a la vida real principalment en tres sentits:
-
Motivació: que trobi més sentit i utilitat al que es treballa a l’escola per a la vida real, actual i futura.
-
Treball en equip: que augmenti el seu compromís per aprendre, que assumeixi responsabilitats individuals i que aprengui a treballar i a col·laborar amb els altres.
-
Aprendre a aprendre i a pensar.
Fa dos anys es va fer una prova pilot amb 600 alumnes de set centres. Aquest curs s’aplica en un mínim del 50% de l’horari escolar a Educació Infantil i un mínim del 25% a Educació Primària i Secundària.
Dos grups de recerca consolidats
El Grup de Recerca en Atenció a la Diversitat (GRAD) fou creat l’any 2001 i va ser reconegut com a grup de recerca consolidat l’any 2014. Entre la seves línies de recerca principals hi figuren "L’estudi de l’aprenentatge cooperatiu", i "Les TIC i la millora de les pràctiques educatives inclusives", entre altres.
El Grup de Recerca Educativa (GREUV) es va constituir l’any 1996-97 i té dues línies de recerca principals: “Educació, territori i ciutadania” i “Educació, història i Cultura”. També és reconegut com a grup de recerca consolidat des del 2014.
[/vc_column_text][vc_empty_space height="16px"][cmo_single_image image="18191"][/vc_column][/vc_row]